Karjalan Keskusta: Kokoomus aiheutti turhia ongelmia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Karjalan Keskusta: Kokoomus aiheutti turhia ongelmia
26.8.2010 12:56

Keskustan Karjalan piiri ei ymmärrä Kokoomuksen Venäjä-linjauksia. Suomi on kansantaloudellisesti viennistä riippuvainen maa. Vuonna 2009 Venäjä putosi ykkössijalta kolmanneksi Suomen vientimaista, mutta se on edelleen Suomen tärkein kauppakumppani.

Se, että Suomen vienti ei vedä tuon paremmin Venäjälle, ei tee Venäjästä Hollantiin verrattavaa talousmahtia tai vie siltä suurvalta asemaa. Se, että Kokoomuksen ministerit suhtautuvat vähätellen ja loukkaavasti Venäjään, ei taas auta vienninkehitystä.

Suomessa on pitkään vaalittu hyviä kahdenvälisiä suhteita Venäjän kanssa. Venäjän talous kasvaa Euroopan mantereen kovinta vauhtia. Keskustan Karjalan piiri muistuttaa reaalipoliittisesti ja ilman sen suurempia rähmällään oloja, että Venäjä on Etelä-Karjalan maakunnan elinkeinoelämän kannalta erittäin merkittävä.

Keskustan Karjalan piiri muistuttaa myös, että kansantaloudellisesti Suomella on enemmän hävittävää Venäjän suhteen kuin Venäjällä Suomen suhteen. On hienoa herätellä keskustelua lennokkailla kannanotoilla, mutta kun tuo lennokkuus alkaa olla vaaraksi valtioiden suhteille, kotimaisille vientiyrityksille ja työpaikoille, on laskeutumisen aika.

Keskustan Karjalan piiritoimikunta toivoo, että Kokoomus onnistuisi ulkopolitiikassaan löytämään pelon ja väheksymisen sijaan rakentavan suhteen Venäjään.

Lisätietoja;

Ari Torniainen