Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kansanedustaja Torniainen on tyytyväinen talvikunnossapidon määrärahalisäyksestä
15.2.2018 16:32
Torniainen Ari kunta.jpg

Tiestöön talvihoitoon suunnataan tärkeää lisärahoitusta vuonna 2018 vielä 2 miljoonaa euroa vuodenvaihteessa sovitun puolen miljoonan euron lisäksi. Akuuttien tieosuuksien talvihoitoluokitusta nostetaan lisää arviolta 700-1400 tiekilometriä vuoden 2018 aikana jo vuodenvaihteessa nostetun 600 tiekilometrin päälle. Liikennevirasto tehostaa teiden kunnon tarkkailua paikallisesti tilaamalla lisää laadunvalvontapalveluja. On hyvä, että talvihoidon toimintalinjat päivitetään kevään aikana ja uuden urakkamallin mukainen kilpailutus alkaa syksyllä 2018.

- Olen erittäin tyytyväinen siihen, että ministeri Berner on reagoinut nopeasti teiden kunnossapidon huolestuttavaan kuntoon. Lisärahoitus ja talvihoitoluokituksen nosto tulevat todella tarpeeseen, kansanedustaja Ari Torniainen iloitsee.

- Jatkossa on huolehdittava, että talvikunnossapidon rahoitus on riittävää eikä turvallisuudesta tingitä eli perustienpidon kokonaisrahoituksen pitää olla kunnossa. Tämä vinkiksi myös valtiovarainministeriöön, ihmisten turvallinen liikkuminen ei saa olla rahasta kiinni. On tärkeää, että ELY-keskusten ohella myös kunnat huolehtivat omista tie- ja katukunnossapitovelvoitteistaan, Torniainen painottaa.

Ari Torniainen, kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen