Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kansanedustaja Torniainen: Lääkärihelikopterin sijaintipaikaksi ehdottomasti Lappeenranta
20.4.2018 16:41
Torniainen Ari kunta.jpg

On hyvä, että hallitus päätti kahden uuden lääkärihelikopterin hankkimisesta Suomeen. Kun sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti uusista helikoptereista, toisen tukikohdaksi päätettiin Kaakkois-Suomi. Me alueen kansanedustajat teimme yhteisen toimenpidealoitteen Kaakkois-Suomen lääkärihelikopterista jo vuonna 2016, joten on tärkeää, että hanke nyt etenee.

Päätöksen jälkeen on alkanut vilkas keskustelu tulevan helikopterin kotipaikkakunnasta. Lappeenranta on helikopterin paras sijaintipaikka, koska se on keskeisimmällä paikalla alueella ja palvelee täten parhaiten koko Kaakkois-Suomea mukaan lukien laaja Saimaan vesistöalue ja sen ympäristö.

Lappeenrannassa on jatkossakin laajan päivystyksen sairaala ja lääkärihelikopteri täydentää luontevasti sairaalan toimintaa. Kaupungissa on lentokenttä ja halli valmiina helikopterin tukikohdaksi, joten uusia tilainvestointeja ei tarvita.

Helikopteriasiasta on luonnollisesti useita mielipiteitä mutta tosiasiassa Lappeenranta on keskeisin ja luontevin paikka lääkärihelikopterille.

Ari Torniainen, kansanedustaja, Keskusta