Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kansanedustaja Kimmo Tiilikainen kehyspäätöksestä: Tavalliset suomalaiset entistä ahtaammalle
27.3.2013 0:00
81_Tiilikainen Kimmo_2.jpg

Kun hallituksen kehyspäätökset alkavat vaikuttaa, pieni- ja keskituloiset työntekijät, toimihenkilöt ja yrittäjät joutuvat entistä ahtaammalle.

Lääkäriin ei pääse kehyspäätösten jälkeen yhtään nopeammin. Päinvastoin, himoleikkaaminen palveluista jatkuu. Kuntien valtionosuuksia leikataan 892 miljoonaa euroa jo päätettyjen yli 3,4 miljardin euron leikkausten päälle. Kokoomus ja SDP ajavat palvelut alas. Suomalaisten kannattaa varautua koulujen ja terveysasemien lakkauttamisiin sekä kuntien työntekijöiden lomautuksiin ja jopa irtisanomisiin. Hoitajat, sosiaalityöntekijät ja lääkärit joutuvat sijaiskärsijöiksi, kun sote-uudistus seisoo ja palveluista leikataan jatkuvasti. Kustannuspaineiden alla heistä otetaan irti kaikki mahdollinen ja samaan aikaan he joutuvat ottamaan vastaan asiakkaiden kiukun toimimattomista palveluista.

Suomi on yksi euroalueen kalleimmista maista. Keskusta ei hyväksy, että hallitus kurjistaa suomalaisen keskiluokan arkea kohtuuttomilla elämis- ja asumiskuluilla, kun sähköveroa nostetaan ja asuntolainojen korkojen verovähennysoikeutta leikataan. Pula kohtuuhintaisista asunnoista on edelleen huutava.

Työttömyys on noussut alkuvuonna 8,7 prosenttiin ja sen arvioidaan pahenevan entisestään lähikuukausina. Irtisanomiset uhkaavat työntekijöitä. On käsittämätöntä, että hallitus päästi keskitetyn työmarkkinaratkaisun kaatumaan. Verotus kevenee niiltä harvoilta yrityksiltä, jotka vaikeinakin aikoina tekevät tulosta. Sen sijaan valtaosalle yrityksiä kustannukset nousevat ja itsensä likoon laittavia henkilöyrittäjiä hallitus ei huomioinut mitenkään.

Kehysriihen kanssa kävi juuri niin kuin Keskusta varoitti. Hallituksen ministerit hymyilivät kilpaa viime torstaina, mutta tänään paljastunut totuus on jotain ihan muuta. Keskusta esittää kevään aikana oman vaihtoehtonsa, jolle se hakee kunta kunnalta suomalaisten tuen.

Lisätietoja: Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen