Kansanedustaja Kimmo Tiilikainen: Koulutus kuntoon

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 3.jpg
Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Kansanedustaja Kimmo Tiilikainen: Koulutus kuntoon
17.12.2014 13:13
Kimmo.jpg

Kouluasiat puhuttavat aina. Ruokolahdella, kuten valitettavan monessa kunnassa, on puheena juuri nyt koulun sisäilmaongelmat.Kun valtuusto sai käsiinsä raportin keskuskoulun tilasta ja korjausvaihtoehdoista, oli päätös selvä: yksimielisesti päädyimme uuden koulun rakentamiseen.

Uusi koulu ei kuitenkaan synny sormia napsauttamalla. Vielä on ratkaistava, miten turvataan oppilaille ja opettajille turvallinen koulutyö uutta koulua odotellessa. Vanhemmille järjestetty kuulemistilaisuus ja sen jälkeiset jatkotoimet olivat tärkeitä oikean tilannekuvan saamiseksi.

Kouluasiat puhuttavat myös valtakunnallisesti. Suomen ylpeyden aihe on ollut, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus kouluttautumalla rakentaa elämäänsä. Siksi Suomi on kohonnut Pisa- ja muidenkin kouluvertailujen kärkisijoille.

Jopa 1990-luvun lamasta selvittiin koulutukseen ja tutkimukseen panostamalla, vaikka lähes kaikesta muusta jouduttiin säästämään. Nyt hallitus on toiminut toisin. Kataisen ja Stubbin hallitukset ovat leikanneet koulutuksesta eri asteilla noin puolitoista miljardia euroa. Leikkaukset näkyvät nyt, kun yhä useammat kunnat joutuvat lopettamaan kouluja ja lomauttamaan tai jopa irtisanomaan opettajia.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ on vaalikauden aikana useaan otteeseen varoittanut koulutuksen tasa-arvon vaarantumisesta.

Hallituksen kiireellä tekemä sekava rakenteiden ja rahoitusjärjestelmien uudistaminen on luonut epävarmuutta koulutuksen suunnitteluun. Nyt hallitus kaavailee 260 miljoonan euron lisäleikkauksia toisen asteen koulutuksesta, siis lukioista ja ammattikouluista. Toteutuessaan nämä leikkaukset tarkoittavat oppilaitosten sulkemista ja koulutuksen keskittymistä suurimpiin kaupunkeihin. Leikkausten jälkeen monella nuorella ei enää ole mahdollisuutta opiskella kotoa käsin ja osa nuorista on vaarassa jäädä kokonaan ilman koulutusta.

Etelä-Karjalassa ammatillisen koulutuksen rakenteita on jo uudistettu ja tehty viisaita päätöksi ennakkoon. Toimintaympäristö on kuitenkin Kaakkois-Suomessakin muuttunut mm. Suomen ja Venäjän kaupan sekä matkailun taantuman myötä. Esitetyt muutokset ja leikkaukset koulutuksen rahoitukseen ovat niin suuria, että se ravistelisi vakavasti koulutuskenttää myös Etelä-Karjalassa. Ammattilinjoja lakkautettaisiin, monista hyvistä käytännöistä jouduttaisiin luopumaan ja karsimaan lukioverkkoa rajusti. Lukioverkon karsinta uhkaisi myös pienten kuntien yläkouluja, sillä useimmiten opettajat ovat yhteisiä yläkoulussa ja lukioissa.

Keskustan mielestä koulutuksen keskittämiseen tähtäävät leikkaukset on lopetettava. Esi- ja perusopetus, toisen asteen koulutus ja korkeakoulutus on turvattava koko maassa.

Paikallista päätösvaltaa opiskelupaikoista ja koulutuksen sisällöstä on lisättävä. Opetuksen järjestämisessä on hyödynnettävä digitalisoitumisen laajat mahdollisuudet esimerkiksi etä- ja virtuaaliopetuksessa.

Myös opetuksessa pitää karsia turhaa byrokratiaa erilaista raportointia vähentämällä. Opettajat on vapautettava opettamaan.