Kannanotto: Pyhännän keskusta vaatii parannusta teiden kunnossapitoon

Keskusta.fi / Pohjois-Pohjanmaa / Suomeksi / Kunnat / Pyhäntä / Uutiset ja tapahtumat / Kannanotto: Pyhännän keskusta vaatii parannusta teiden kunnossapitoon
20.11.2017 14:56

Pyhännän Keskustan paikallisyhdistys vaatii syyskokouksessaan parannusta teiden kunnossapitoon. Ongelmia on jatkuvasti sekä teiden kesä- että talviaikaisessa hoidossa.

Pyhännän läpi kulkeva ylempi tieverkko on viime vuosina saatu suurelta osin hyvään kuntoon, mutta sivuteiden, erityisesti sorateiden, kunnossapito on luvattoman heikkoa.

Teiden sorastuksen, lanauksen ja suolauksen välit ovat liian pitkiä, minkä vuoksi tiet ovat kuoppaisia suuren osan vuodesta. Isompiakaan reikiä ei korjata, ellei niistä valiteta suoraan ELY-keskukselle.

Talviaikana teiden auraamista ja hiekoitusta saadaan odottaa pitkään. Kuluvan syksynkin aikana tiet ovat olleet moneen kertaan lähes kulkukelvottomia loskan ja liukkauden takia.

- Aamuvuoroon töihin pääseminen alkaa olla talvella mahdotonta, jos ei omista traktoria tai maastoautoa, yhdistyksen puheenjohtaja Matti Leiviskä toteaa.

Monien palveluiden loitontuessa yhä kauemmas pienistä maaseutukunnista, täytyy edes tieyhteyksien olla kunnossa, jotta ihmiset pääsevät palveluiden äärelle tai erilaiset liikkuvat palvelut ihmisten luo. Maaseudun yritysten tarvitsemat kuljetukset tai vanhusväestön kotihoitokaan eivät onnistu ilman kunnossa olevia teitä. Myös kehittyvä biotalous vaatii koko maassa nykyistä parempaa tieverkkoa, sillä nykyisellään tiet eivät kestä jatkuvasti kasvavaa raskasta liikennettä.

Jos teiden kunnossapito ei parane nykyisestä, käy elämä ja yrittäminen maaseudulla mahdottomaksi.

Lisätiedot:

Matti Leiviskä, puheenjohtaja, Keskustan Pyhännän paikallisyhdistys ry