Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kalmari, Katainen ja Vehkaperä: Kotona tehtävän työn pitää kartuttaa työeläkettä
15.10.2013 0:00

Keskustan naiskansanedustajakolmikko vaatii kansainvälisenä maaseudun naisten päivänä toimia naisvaltaisten alojen työpaikkojen luomiseksi koko Suomeen.

Keskustan kansanedustajat Anne Kalmari, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä:

Keskustan kansanedustajat Anne Kalmari, Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä patistelevat maan hallitusta pikaisiin toimiin naisvaltaisten alojen työpaikkojen luomiseksi.

Naiset pitävät käsittämättömänä, että hallitus on vastoin tätä käynyt kotiäitien ja koti-isien kimppuun kotihoidontuen leikkauksella. Pääministeri Katainen on perustellut perheiden valinnanmahdollisuuden poistamista sillä, että naiset saadaan töihin.

- Suomessa on yli 300 000 työtöntä ja määrä kasvaa surullisten uutisten myötä joka viikko. Kokoomuksen ratkaisu tilanteeseen on se, että tuodaan äidit työmarkkinoille kilpailemaan jatkuvasti hupenevista työpaikoista. Tämän sijasta tarvitsisimme ennen kaikkea työpaikkojen lisäämistä, eli yritysten byrokratiataakan helpottamista. Siellä ne uudet työpaikat syntyvät, pienistä ja keskisuurista yrityksistä, Kalmari toteaa.

Kansanedustajat muistuttavat, että ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on monelle pienelle naisvaltaiselle yritykselle kohtuuttoman suuri kynnys. Naisvaltaisten yritysten taakkana ovat usein myös vanhemmuudesta aiheutuvat kustannukset.

Työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen ei aina ole helppoa. Jos ei ole mahdollisuutta palkata toista ihmistä töihin, työtaakan alle väsyy aivan liian helposti. Jos oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa halutaan aidosti edistää, tulisi lähteä liikkeelle vanhemmuuden kustannusten tasaamisesta, Katainen sanoo.

Keskustan naiset näkevät, että hallituksen toiminnasta paistaa läpi myös ajatus siitä, että kotona tehtävä työ ei ole arvokasta.

Moni maaseudun nainen on tehnyt arvokasta työtä myös kotona. Pidän kohtuullisena, että hoivatyön arvo tunnustettaisiin ja siitä voisi kertyä myös työeläkettä ja tulevaisuuden turvaa. Kotona hoivatyötä tekevä ei ole tasa-arvoisessa asemassa kodin ulkopuolella samanlaista työtä tekevän kanssa. Kotona tehtävää työtä ei lasketa osaksi kansantuloa, eikä se näin ollen ole saanut sille kuuluvaa arvostusta ja kunnioitusta. Tämä pitää muuttaa, Vehkaperä toteaa.

Tutkimusten mukaan maaseudulla asuminen kiinnostaa myös nuoria koulutettuja naisia. Nykyisessä tilanteessa työllistyminen kodin ulkopuolelle vaatii melkoista luovuutta.

- Nyt pitää tarttua yrittäjyyden, etätyön ja kolmannen sektorin kehittämiseen voimalla. Ilman naisvaltaisten työpaikkojen luomista, maajussit jäävät ilman morsianta, naiset päättävät.

Lisätietoja: kansanedustajat Anne Kalmari, puhelin 050 512 2084, Elsi Katainen, puhelin 050 512 2362 ja Mirja Vehkaperä, puhelin 050 512 1949