Kaikkonen: Kehyskuntien piinaaminen lopetettava

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kaikkonen: Kehyskuntien piinaaminen lopetettava
1.10.2013 0:00

Maan hallituksella tuntuu olevan jotain kehyskuntia vastaan. Tämän on voinut kuulla monista hallituspuolueiden edustajien puheenvuoroista, mutta varsinkin hallituksen politiikasta.

Keskustan kansanedustaja Antti Kaikkonen Mäntsälässä 28.9.2013

Valtionosuuksien leikkaukset ovat osuneet kipeästi kehyskuntiin. Tekeillä oleva kuntien valtionosuusuudistus kohdistuu ennakkotietojen perusteella erityisesti kehyskuntiin. Kuntien pakkoliitospykälä on laitettu koskemaan erityisesti kehyskuntia, jopa demokratiasta piittaamatta. Miksi hallitus haluaa kyykyttää kehyskuntia? Mitä vikaa on esimerkiksi Mäntsälässä, Tuusulassa, Kirkkonummessa, Kaarinassa tai Pirkkalassa?

Kehyskunnissa asuminen vastaa monen perheen asumisen toiveita. Usein taustalla voi olla taloudellisiakin syitä. Asuinneliöt ovat usein hieman edullisempia kehyskunnassa kuin keskuskaupungissa.

Moni kehyskunta on tähän asti pärjännyt hyvin erilaisissa kuntavertailuissa. Onko tämä herättänyt keskuskaupungeissa kehyskuntakateutta, joka nyt heijastuu sinipunahallituksen politiikkaan?

Vetoankin hallitukseen. Jättäkää kehyskunnat rauhaan ja unohtakaa pakkoliitoksilla uhkailu. Kehyskuntien piinaaminen on lopetettava.

Kehyskuntien asema on syytä huomioida myös tulevassa metropolihallinnossa, jonka pystyttämisestä maan hallitus on jo päättänyt. Jotta Helsingin asema ei muodostu liian vahvaksi, on tulevassa metropolivaltuustossa syytä ottaa käyttöön äänileikkuri tai vaalipiirit, jolla turvataan myös kehysalueen edustus päätöksenteossa.

Lisätietoja: kansanedustaja Antti Kaikkonen, puhelin 050 511 3160