Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kääriäinen: Hallituksen otettava Talvivaaran tapaus vihdoinkin tosissaan - Haavisto asialle
19.10.2013 0:00

Keskustan kansanedustaja Seppo Kääriäinen:

Talvivaara-kysymyksessä ei ole lupa vitkutella. Yhtiön taloudellinen tilanne on jälleen huolestuttava. Ympäristö- ja vesistöhaitat ovat kiusanneet jo vuosia. Alueen ihmisten usko yhtiön toimintaan on hiipunut. Suomen maine kaivosteollisuuden osaajana kärsii.

Nyt on tartuttava härkää sarvista. Siihen on avautunut ministerivaihdoksen myötä myös uusi mahdollisuus. Talvivaaran oikeusprosessit kulkevat omia latujaan. Siihen ei pidä poliitikkojen puuttua.

Sen sijaan valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Pekka Haavisto tarttukoon Talvivaaran taloudellis-toiminnalliseen umpikujamaiseen ahdinkoon ja peratkoon kaivoksen jatkon vaihtoehdot pohjamutia myöten. Valtio on Talvivaaran suurin omistaja. Sen kuuluu ottaa vastuu kaivoksen asioista. Haavistolla on kokemusta vaikeiden ja monimutkaisten ongelmien ratkaisemisesta. Talvivaara on sellainen.

Kysymys on useamman ministeriön yhteistyöstä. Perkaamisen tulee olla niin perinpohjainen, että myös kaivoksessa käytettävä liotusmenetelmä selvitetään yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa aukottomasti. Jos se ei kerta kaikkiaan toimi, ponnistelut kaivoksen ja yhtiön pelastamiseksi ovat huteralla pohjalla. Selvitystyö on aloitettava alkuruudusta.

Talvivaaralla on ennakkotapauksen merkitys. Suomen selviytymisen yhdeksi kulmakiveksi on suunniteltu kaivosteollisuutta. Sille on kaavailtu olennaista tehtävää ja asemaa etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen elinvoimaistamisessa. Talvivaaralla on ison luokan kansallinen tulevaisuusmerkitys. Kysymys on kestävän kehityksen mukaisesta teollisuus- ja elinkeinopolitiikasta.

Lisätietoja: kansanedustaja Seppo Kääriäinen, puhelin 050 511 3086