Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Juha Sipilä on huolissaan piilovelkaantumisesta ja kasvupaketin näköalattomuudesta
8.4.2014 14:00
JuhaSipilä1.jpg

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on huolissaan paitsi valtion velkaantumisesta myös piilovelkaantumisesta. Vuosien 2011 - 2013 aikana alijäämää on syntynyt yhteensä yli 23 miljardia euroa. Tämän lisäksi valtio on tulouttanut Solidiumista miljardin enemmän kuin yhtiö on tuottanut.

-Todellinen alijäämä on siis ainakin 24 miljardia. Velka on kuitenkin kasvanut reilulla 14 miljardilla samana aikana. Todellisuudessa tilanne on melkein 10 miljardia euroa huonompi kuin pelkkä velan kokonaisluku kertoo. Meille on syntynyt piilovelkaa. Halot ovat loppuneet ja huonekaluja jo poltetaan, Sipilä valotti keskustan ryhmäpuheenvuorossa keskusteltaessa kehysriihen päätöksistä vuosille 2015—2018.

Sipilä tarjosi keskustan vaihtoehtona talousohjelmaa, jolla velaksi eläminen lopetetaan kuudessa vuodessa. Jatkuva uusiutuminen on myös paras takuu eriarvoistumiskehityksen hillitsemiseksi. Vain vahva talous ja korkea työllisyys turvaavat sosiaalisen hyvinvoinnin.

Kehysriihen kasvupakettia Sipilä piti näköalattomana ja heiveröisenä. Tavoitteena pitää olla 200 000 uutta työpaikkaa.

-Markkinavoimat eivät yksin pysty hoitamaan teollista rakennemuutosta, vaikka Suomella on edelleen suhteellista kilpailuetua lukuisilla aloilla, Sipilä painotti keskustelussa.

Uusia työpaikkoja on luotavissa erityisesti suhteellisen kilpailuedun aloille. Suhteellista kilpailuetua Suomella on ennen muuta energia-alalla, elintarviketeollisuudessa, matkailussa ja tietotekniikassa. Lisäksi on luotava edellytyksiä yrittäjyydelle.

-Kun tavoite on selvä, seuraava tehtävä on esteiden raivaaminen. Jos työpaikkojen syntymisen esteenä on rahoitus, keskusta on valmis käyttämään tämän muutoksen tekemiseen valtion tasetta eli omaisuutta. Tavoitteen saavuttamiseksi olen valmis muuttamaan valtion ei-strategista omistusta uuteen muotoon, siis uuteen muotoon, mutta vain, jos lopputuloksena on teollisen rakennemuutoksen vauhdittaminen ja 200 000 työpaikkaa. Muuten ei kannata myydä eurollakaan, Sipilä kiteytti.

Juha Sipilän ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan:
Sipilä_kehyspuhe080414.pdf

Lisätietoja:

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Sipilä ja puoluejohdon neuvonantaja Riina Nevamäki, puhelin 040 705 2593