Joonas Könttä Keskustan eduskuntavaaliehdokkaaksi

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Joonas Könttä Keskustan eduskuntavaaliehdokkaaksi
26.9.2018 13:00
Joonas_Könttä_rajattu.jpgJoonas Könttä Jyväskylän kävelykadulla Keskustan tilaisuudessa.

Joonas Könttä tavoittelee paikkaa Arkadianmäellä kevään 2019 eduskuntavaaleissa. Ulkoministeriössä työskentelevä Könttä vaikuttaa politiikassa Jyväskylän kaupunginvaltuutettuna ja Keski-Suomen maakuntavaltuutettuna.

Könttä haluaa toimia eduskunnassa tulevaisuuden ratkaisuista vastuuta kantavana uuden sukupolven edustajana. Köntälle tärkeimpiä arvoja ovat vapaus, tasa-arvo ja kansainvälisyys.

Köntän mukaan kestävä talouskasvu on turvattava. Se luo työtä ja turvallisuutta koko Suomeen. Eriarvoisuutta on vähennettävä 2020-luvulla ja hyvinvoinnin on jakauduttava nykyistä tasaisemmin. Ilmastonmuutos on aikamme suurin haaste, johon Suomen on vastattava. Erityistä huolta Könttä kantaa lasten ja nuorten tulevaisuudesta.

Korkea osaaminen, koulutus, metsät ja luonnonvarat sekä yrittäjyys ovat Köntälle Keski-Suomen vahvuuksia. Jyväskylän on oltava paitsi liikuntapääkaupunki, myös hyvinvointipääkaupunki.

-       Hyvien liikenneyhteyksien kehittäminen Jyväskylä-Tampere –kaksoisraiteen avulla ja työpaikkojen sekä elinvoiman luominen maakuntaan ovat korkealla tärkeysjärjestyksessäni. Tarvitsemme vahvempaa edunvalvontaa, jotta joka puolella Keski-Suomea on hyvä asua ja tehdä töitä, Joonas Könttä linjaa.

28-vuotias Joonas Könttä on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri Jyväskylän yliopistosta ja Aleksanteri-instituutista. Hän työskentelee diplomaattiuralla ulkoministeriössä, ja on sitä ennen toiminut opetus- ja kulttuuriministeriössä pääsihteerinä, Euroopan parlamentissa poliittisena avustajana ja Seppälän Prismassa myyjänä. Könttä sai vuoden 2015 eduskuntavaaleissa noin 2200 ääntä.

Keskustan Keski-Suomen piirihallitus nimesi Joonas Köntän eduskuntavaaliehdokkaaksi jo elokuussa. Keskustalla on tällä hetkellä kuusi nimettyä eduskuntavaaliehdokasta: kansanedustaja Petri Honkonen Saarijärveltä, kansanedustaja Anne Kalmari Kivijärveltä, KM Johanna Karjula Jyväskylästä, varapuhemiehen erityisavustaja Petri Neittaanmaki Jyväskylästä ja yleislääketieteen professori (emeritus)  Mauno Vanhala Jyväskylästä. Piirihallitus nimeää lisää kansanedustajaehdokkaita 19.lokakuuta kokouksessaan.

Lisätiedot:
Joonas Könttä