Johtaako SDP:n puheenjohtajavaihdos hallituskriisiin?

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Johtaako SDP:n puheenjohtajavaihdos hallituskriisiin?
28.2.2014 10:00
SirkkaLiisaAnttila1.jpg

SDP:n puheenjohtajan mahdollinen vaihtuminen voi johtaa Kataisen hallituksen eroon ja ennenaikaisiin eduskuntavaaleihin.

Keskustan kansanedustaja, entinen ministeri ja varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila:

Johtopäätös on ilmeinen, jos puheenjohtajaehdokas Antti Rinteen kannanottoihin on luottaminen.

Esimerkiksi parhaillaan jaossa olevassa kampanjalehdessään Rinne irtisanoutuu täydellisesti hallituksen politiikasta. Hän kirjoittaa:

”Luottamus sosiaalidemokraattisen puolueen linjaan on horjunut, sillä se on koettu epäselväksi ja poukkoilevaksi. Ihmiset ovat olleet hämmentyneitä siitä, että ensin SDP on vahvasti elvyttämässä taloutta kasvuun ja seuraavassa hetkessä ollaan ottamassa ensimmäisinä kunniaa palveluita heikentävistä leikkauksista  Suurta luottamusta ei synnytä sekään, että ensin vaalilupauksissa ollaan ehdottomasti kuntien pakkoliitoksia vastaan ja jonkin ajan päästä niihin taivutaan”. (Rinteen kirjoitus on kannanoton liitteenä)

Rinne on myös toistuvasti tähdentänyt, että SDP:n on laitettava talouden kasvun ja uusien työpaikkojen luominen ykkösasiakseen.

Eduskunnan perjantaisessa luottamusäänestyksessä SDP on jälleen hyväksymässä kuntien pakkoliitokset. Hallituksen maaliskuun kehysriiheen valmistellaan puolestaan SDP:n nykyisen, valtiovarainministerinä toimivan puheenjohtaja Jutta Urpilaisen johdolla kolmen miljardin euron uusia leikkauksia ja veronkorotuksia.

Käytännössä tasapainotustoimet ovat enemmän tai vähemmän Rinteen arvostelemia leikkauksia, koska asiantuntijoidenkaan mukaan veronkorotusvaraa ei juuri ole. Samoin työllisyys on edelleen heikentynyt ja uskottavaa näkymää talouden kasvusta ei ole.

Oikeutettu kysymys näiden tosiasioiden valossa kuuluu, mitä hallituksen kehysriihen päätöksille sekä kunta- ja sote-uudistuksille tapahtuu, jos SDP:n puheenjohtajaksi valitaan Rinne. SDP:n puoluekokousedustajille tehdyn kyselyn mukaan hän johtaa puheenjohtajakamppailua.

Perutaanko palveluita heikentävät leikkaukset ja kuntien pakkoliitokset siis Rinteen kannanottojen mukaisesti? Vain onko edessä hallituksen hajoaminen?

On erittäin vaikea nähdä, että pääministeripuolue Kokoomus suostuisi linjanmuutokseen hallituspolitiikan pääkysymyksissä. Loppukin hallituksen uskottavuudesta häviäisi. Silloin puhutaan hallituskriisistä. Pääministeri Jyrki Kataiselta, Rinteeltä ja Urpilaiselta odotetaan vastauksia. Suomi tarvitsee kiireesti hallituksen, joka kykenee tekemään tarvittavia päätöksiä.

Lisätietoja: kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila, puhelin 050 511 3044