Honkonen: Kuntien homekiinteistöistä eroon pääministerin selvityksen yhteydessä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Honkonen: Kuntien homekiinteistöistä eroon pääministerin selvityksen yhteydessä
7.10.2019 12:21
Honkonen-Petri-5-2019-uutiskuva.jpg

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen on huolissaan kuntien lähitulevaisuuden taloustilanteesta.

-Jos kirjanpitolaki avataan pääministerin ehdotuksen mukaisesti, tulee samalla selvittää voitaisiinko kuntien sisäilmaongelmaisten kiinteistöjen tai muuten turhien sote-kiinteistöjen kirjanpidollista alaskirjausta jaksottaa tai muuten helpottaa. Tämä pelastaisi monta kuntaa alijäämältä ja ajautumisesta kriisikunnaksi, Honkonen esittää.

Honkosen esitys liittyy pääministeri Antti Rinteen ehdotukseen kirjanpitolain avaamisesta tulorekisterin aiheuttamien veronkertymäongelmien johdosta.

Sote-uudistuksen yhteydessä merkittävä osa kuntien tulevista rakennushankkeista siirtyy sote-maakunnille. Tämä vähentää kuntien investointeja tulevaisuudessa, kun ne siirtyvät maakunnille.

- Punamultahallitus korottaa kuntien valtionosuuksia ensi vuonna. Tulee myös arvioida, voisiko kuntien ensi vuoden korkeammat valtionosuudet kirjata kirjanpidollisesti jo tälle vuodelle, kun moni kunta on tekemässä alijäämäisen tilinpäätöksen, Honkonen esittää.