Hannakaisa Heikkinen: Suomalainen maito on enemmistön valinta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Hannakaisa Heikkinen: Suomalainen maito on enemmistön valinta
12.10.2019 10:43
Heikkinen-Hannakaisa-helmikuu-2019-2-uutiskuva.jpg

Me suomalaiset haluamme valita itse, mitä ruokapöydässämme syömme ja juomme. Siihen istuu huonosti kaavaillut, joissa vanhusten palveluista, lasten päiväkodeista ja kouluista vietäisiin pois raikas ja terveellinen suomalainen maito, sanoo Heikkinen.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja, Vanhustyön Keskusliiton puheenjohtaja ja gerontologinen sairaanhoitaja Hannakaisa Heikkinen sanoo, että suomalainen maito on enemmistön valinta.

-Me suomalaiset haluamme valita itse, mitä ruokapöydässämme syömme ja juomme. Siihen istuu huonosti kaavaillut, joissa vanhusten palveluista, lasten päiväkodeista ja kouluista vietäisiin pois raikas ja terveellinen suomalainen maito.

-Kansalaisten tahto on tulkittavissa sen palautteen myötä, minkä olen saanut viime viikkoisen kannanottoni ja Keskustan viikon kyselyn vastauksista. Vapaus valita arkiruokansa pitää olla myös heillä, jotka eivät suoraan esim. koulussa tai hoivapalveluissa voi sitä hankkia, Heikkinen jatkaa.

-Siksi julkisissa ruokahankinnoissa olisi viisautta suosia suomalaista ruokaa eettisenä, ekologisena ja ruokailijoille monin tavoin turvallisena valintana oli kyse sitten kasviksista, lihasta, kalasta tai maitotuotteista. Olen tehnyt vuosia töitä vanhusten sairaanhoitajana entisessä elämässäni. Viime ajat olen saanut toimia Vanhustyön Keskusliiton puheenjohtajana.

-Myöskään siksi en voi olla toistamatta sitä kuinka tärkeää vanhuksille ja etenkin muistisairaille tuttu ja maittava ruoka heidän arjessaan on. Maidon kalsium ja proteiini ovat heille tärkeitä myös luuston ja lihasten toimintakyvyn säilymisen kannalta, sanoo Heikkinen.

-Suosittelen lämpimästi julkisuudessa puheenvuoroja käyttäville käytännön tutustumista vanhustenhoidon arkeen Suomessa. Vanhustenhoidossa on oikeita ongelmia, joita olisi yhdessä ratkaistava. Jokainen vanhus ansaitsee ihmisarvoisen ja inhimillisen hoivan, mihin kuuluu säännöllinen ja tasapainoinen ravitsemus, Heikkinen päättää.