Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Hannakaisa Heikkinen: Eläkekorotukset tulevat todelliseen tarpeeseen – vanhustenhoidon parantamisella kiire
18.9.2019 13:35
Heikkinen Hannakaisa-285x300px.jpg

Eläkeläisköyhyys on todellinen ja vakava ongelma Suomessa. Keskustan kynnyskysymyksiä hallitukseen menemiselle oli, että pienimpiä eläkkeitä on korotettava. "Eilisessä hallituksen budjettiriihessä sovittiin, että kansaneläkettä korotetaan noin 34 eurolla ja takuueläkettä 50 eurolla kuukaudessa. Takuueläkettä nostettiin myös viime vaalikaudella Keskustan johtaessa hallitusta", Keskustan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen selvittää.

Heikkinen toivoo, että pienituloisimpien ihmisten arjesta selviämistä helpottavat osaltaan myös pienimpien päivärahojen, kuten sairauspäivärahan ja kuntoutusrahan, korotukset sekä veronalennusten kohdentaminen pieni- ja keskituloisille suomalaisille.

-Parannukset eivät varmastikaan ole vielä riittäviä, mutta ne tulevat aitoon tarpeeseen. Monella pienituloisella eläkeläisellä on arjessa tiukkaa. Keskusta katsoo, että heikoimmassa asemassa olevien perusturvan parantamista on talouden sallimissa rajoissa jatkettava myös tulevina vuosina, Heikkinen sanoo.

Jokainen ikäihmisellä on myös oikeus ihmisarvoiseen, inhimilliseen ja laadukkaaseen hoivaan.

-Keskustan kynnyskysymyksiä hallitukseen menemiselle oli, että vanhustenhoidon epäkohtiin puututaan. Budjettiriihessä sovittiin, että esitys 0,7 hoitajamitoituksesta annetaan eduskunnalle tämän syksyn aikana. Kannustan perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurua (sd.) kiirehtimään asiaa – vanhukset ja heidän läheisensä ansaitsevat sen, Heikkinen toteaa.

Heikkisen mukaan samalla on huolehdittava, että voimavarat ovat riittävät myös koti-, perhe- ja omaishoidossa. Myönteistä on, että budjettiriihessä sovittiin pienestä lisärahasta kotihoidon kehittämiseen. Myös vanhusasiavaltuutettu aloittaa vihdoin toimintansa. Keskusta on esittänyt tätä jo pitkään.