Europarlamentaarikko Kataiselta kirjallinen kysymys lyijykiellosta!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Europarlamentaarikko Kataiselta kirjallinen kysymys lyijykiellosta!
19.9.2019 16:55
metsästäjä.jpg

KeskustaMEP Elsi Katainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen EU-komissiolle koskien komission aikeita rajoittaa tai jopa kokonaan kieltää lyijyhaulien ja -luotien käyttö metsästyksessä ja ammunnassa. Komission kaavailut aiheuttavat Kataisen mukaan huolta Suomessa, sillä yksiselitteinen luopuminen lyijystä ammuksena on haasteellista.

Monissa lyijyn korvaavissa materiaaleissa ongelmaksi nousevat mm. käyttöturvallisuus, kohoavat harjoittelukustannukset sekä mahdolliset haitat metsätaloudelle. Metsästäjien ja ampujaharrastajien keskuudessa on pelätty lajien tulevaisuuden puolesta.

-Lyijykielto esimerkiksi vesilintujen metsästyksessä ja niiden elinympäristöissä on tarpeellinen ja perusteltu. Mutta jos metsästetään kuivalla turvemaalla taikka harjoitellaan ampumaradalla ovat riskit pieniä. Tällaisia totaalikieltoja ei voida asettaa miettimättä perinpohjaisesti seurauksia, Katainen kertoo.

-Ymmärtääkö EU:n komissio lyijystä luopumiseen liittyvät käytännön haasteet ja miten komissio aikoo varmistaa, että sen toimet lyijyhaittojen ehkäisemiseksi ovat kohtuullisia ja oikeudenmukaisia metsästäjille, ampumaharrastajille ja kilpa-ampujille? Katainen kysyy komissiolta.

Euroopan komission tulee vastata Kataisen kirjalliseen kysymykseen 3 viikon kuluessa.