Elsi Katainen ajaa elintarvikkeisiin pakollisia alkuperämerkintöjä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Elsi Katainen ajaa elintarvikkeisiin pakollisia alkuperämerkintöjä
18.2.2014 12:00
ElsiKatainen1.jpg

Keskustan kansanedustaja Elsi Katainen katsoo, että ruokaturvallisuuden edistämiseksi elintarvikkeiden alkuperämerkintöjen pitäisi olla pakollisia. Hänen mukaansa pakolliset merkinnät myös edistäisivät suomalaisen ruuantuotannon asemaa.

”Globaalit ruokamarkkinat uhkaavat elintarvikkeiden turvallisuutta. Tutkimukset toisaalta osoittavat, että alkuperältään tunnetut, kotimaiset elintarvikkeet ovat kaikista turvallisimpia tuotteita markkinoilla. Nämä kannattaisi yhdistää pakollisten alkuperämerkintöjen avulla asiaksi, jossa kuluttajien etu ja suomalaisen ruuantuotannon tulevaisuus erittäin luontevasti kohtaisivat”, Elsi Katainen linjaa.

Raaka-aineiden alkuperämaan pakollisen merkitsemisen lisäksi Elsi Katainen myös sanktioisi väärät merkinnät, joista on viime vuosina syntynyt laajoja ruokaskandaaleja.

”Tänäänkin on uutisoitu, että EU:ssa toteutetaan elintarvikkeiden tarkastuskierros, jossa jäljitetään mahdollista hevosenlihaa. Tuoteselosteet ja alkuperäkysymys on saatava haltuun”, Elsi Katainen vaatii.

Elsi Katainen laajentaisi ruokaturvallisuuskeskustelua julkisiin hankintoihin.

”Julkisilla varoilla hankittujen elintarvikkeiden osalta laatuvaatimukset ovat jääneet liian voimakkaasti hintatavoitteiden jalkoihin. Lähiruokaa pitää rohkeasti pyrkiä suosimaan”, Elsi Katainen linjaa.

Hänen mukaansa suomalaista ruuantuotantoa on viime vuosina vaikeutettu alkutuotannolle, jalostukselle ja kaupalle asetettujen vaatimusten kautta.

”Kotimaisten elintarvikkeiden liian pitkälle menevät, jopa yliholhoavat säädökset voidaan purkaa vaarantamatta elintarviketurvallisuutta. Ruuanjakelun keskittymiskehitys pitää katkaista ja helpottaa lähiruuan pääsyä kauppoihin ja suurkeittiöihin, jotka valmistavat merkittävän osan suomalaisten arkiruuista”, Elsi Katainen vaatii.

Elsi Katainen on pielavetinen toisen kauden kansanedustaja ja Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja.

Lisätietoja: kansanedustaja  Elsi Katainen, puhelin 050 51 22 362