Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli: Joustavuutta perheiden arkeen

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli: Joustavuutta perheiden arkeen
5.2.2020 10:10
Kalli_Eeva_2019v.jpg

Perhevapaauudistus on viimeisin osoitus siitä, miksi Keskustaa tarvitaan hallituksessa. Uudistus on tehty nyt perheiden ehdoilla. Kokoomuksen ja EK:n johdolla lopputulos olisi ollut leikkaus.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan, kansanedustaja Eeva Kallin mukaan perhevapaauudistus on viimeisin osoitus siitä, miksi Keskustaa tarvitaan hallituksessa.

- Tärkeintä on perheiden arjen ja hyvinvoinnin tukeminen. Perheillä on myös tulevaisuudessa valinnanmahdollisuus ja -vapaus lastenhoidossa. Tasa-arvoa lisätään isien vapaita pidentämällä.

- Lopputulema olisi ollut toisenlainen, jos Kokoomus tai EK olisivat olleet päättämässä, kuten heidän viimeaikaisetkin kannanottonsa todistavat. Silloin uudistusta ei olisi tehty perheiden vaan talouden ehdoilla. Kotihoidontukea olisi leikattu tai ainakin pakkokiintiöity. Nyt se jatkuu nykymuotoisena.

Kallin mukaan perhevapaauudistus on iso osa lapsi- ja perhemyönteisemmän Suomen rakentamista.

- Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen kannalta on tärkeää, että perheet saavat itse päättää perhevapaiden käyttämisestä joustavasti, oman elämäntilanteen mukaan. Äidit saavat pitää yhtä paljon perhevapaita kuin nytkin, jos perhe niin haluaa. Tämä on mahdollista tulosidonnaisten vapaiden pidentyessä.

- Uudistus on vahva viesti siitä, että hyvinvoivat lapset ja perheet ovat yhteiskunnan arvokkainta pääomaa. Perheiden hyvinvointi heijastuu myönteisesti elämän eri osa-alueille, myös työelämään. Siksi perhevapaauudistukseen kannattaa panostaa.