Eduskunnalle ei saa antaa liian optimistisia arvioita ydinvoimalasta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Eduskunnalle ei saa antaa liian optimistisia arvioita ydinvoimalasta
5.3.2014 13:00
TuomoPuumala1.jpg

On hyvä, että periaatepäätös Fennovoiman ydinvoimalaitos hankkeesta käsitellään uudelleen eduskunnassa olosuhteiden muututtua olennaisesti. Eduskunnalle ei saa esittää ylioptimistista toivetta vaan realistinen aikataulu ja kustannusarvio.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Tuomo Puumala:

Eduskunta päätti Suomen viidennestä ydinvoimalaitoksesta vuonna 2002. TVO:n tuolloin antaman arvion mukaan voimalaitoksen toiminta olisi alkanut vuonna 2009 ja sen rakennuskustannukset arvioitiin 3 miljardiksi euroa. Voimalan piti korvata Venäjän tuontisähkö. Voimalaitos on kuitenkin vielä rakenteilla ja kustannukset ovat nousseet kolminkertaisiksi. Viimeisimmän arvion mukaan aikataulu heittää alkuperäisestä 10 vuodella. Voimalan kotimaisuusaste ei myöskään muodostu niin korkeaksi kuin eduskunnalle annetuissa tiedoissa ilmoitettiin.

Vaikka investointi on pitkäaikainen, nostaa kustannusten paisuminen tuotetun sähkön hinnan pilviin. Illuusio edullisesta ydinvoimasta on puhjennut. Nämä seikat muuttavat oleellisesti arviota hankkeen kokonaiseduista yhteiskunnalle.

Kun tavallinen kansalainen rakentaa talon, on rakennuslupa voimassa viisi vuotta. Rakennuslupaa voidaan pidentää muutamalla vuodella, mutta jollei rakennus ole tämän jälkeenkään valmis, on sille haettava uusi lupa. Jollei talonrakentaja toimi lain mukaisesti, hänelle voidaan asettaa sanktiot.

On pohdittava, pitäisikö ydinvoimalaitoksia koskeviin periaatepäätöksiin jatkossa sisällyttää sanktiot siltä varalta, että eduskunnalle annetut tiedot osoittautuvat olennaisilta osiltaan virheellisiksi.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Tuomo Puumala, puhelin 050 512 1891