Budjettiriihessä järkivihreitä maaseutupäätöksiä!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Budjettiriihessä järkivihreitä maaseutupäätöksiä!
19.9.2019 16:25
laidun-ilmakuva.jpg

"Keskustan kädenjälki näkyy, kun maatalouden kannattavuutta ja maaseudun elinvoimaa edistetään järkivihreiden ratkaisujen kautta", näin toteavat eduskunnan maa-ja metsätalousvaliokunnan keskustalaiset jäsenet.

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan keskustalaiset jäsenet puheenjohtaja Anne Kalmari, kansanedustajat Mikko Savola sekä varajäsen Juha Pylväs ovat tyytyväisiä hallituksen budjettiriihen päätöksiin. Keskustan kädenjälki näkyy, kun maatalouden kannattavuutta ja maaseudun elinvoimaa edistetään järkivihreiden ratkaisujen kautta.

-Valiokunnan jäsenet toteavat, että Keskustalle suomalainen maa- ja metsätalous on noin 340 000 ihmisen työpaikka, ilmastonmuutoksen ratkaisija sekä maailman parhaimman ja puhtaimman ruoan kulmakivi. Me haluamme lisää tuloja ja arvostusta maaseudulle, jota hallitus edistää budjetoimalla 88 miljoonaa euroa ympäristökorvauksiin sekä paikkaamalla ensi vuodelle luonnonhaittakorvauksien vajeen 42 miljoonalla.

Maatilojen investointeja turvataan Maaseudun kehittämisrahasto Makeran pääomittamisella 31 miljoonalla ensi vuonna.

-Tämä tarkoittaa konkreettisesti uusia hankkeita rakennussuunnittelussa, kuljetuksissa sekä erilaista tutkimusta. Makeran pääomittaminen tuo lisätuloja, kun esimerkiksi biokaasusta ja lannankäsittelystä mahdollistetaan uusia tulonlähteitä. Tällä viikolla julkaistu Luken tutkimus nautakarjatilojen fosforipäästöistä osoittaa, että tarvitsemme uutta tutkimusta ja tuotekehitystä. Suomalainen ruoka on ilmastoteko, keskustalaiset valiokunnan jäsenet toteavat.

Suomi on vientivetoinen maa ja tarvitsemme myös lisää rahaa ruokaketjuun, koska kotimaan markkinat ovat verrattain pienet. Osana maatalouden kannattavuuden edistämistä hallitus esittää lisäksi 2 miljoonan euron lisärahoitusta elintarvikevientiin. Eilen on julkaistu Suomen ja Kiinan välinen yhteistyösopimus, ensi vuonna Kiinaan viedään muun muassa sianlihaa, kalaa sekä maitotuotteita.

-Tarvitsemme panostuksia elintarvikevientiin lisää, jotta ruokaketjuun saadaan lisää tuloja, edustajat toteavat.