Anttila: 141-tuen tulevaisuus on pääministerin vastuulla

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Anttila: 141-tuen tulevaisuus on pääministerin vastuulla
10.10.2013 0:00

Suomesta ei olisi vuonna 1995 tullut silloisen EY:n jäsentä ilman liittymissopimuksemme 141- ja 142-artikloja.

Keskustan kansanedustaja, eduskunnan suuren valiokunnan jäsen Sirkka-Liisa Anttila Keskustan Päijät-Hämeen piirin EU-tapahtumassa Asikkalassa 10.10.2013

Etelä-Suomen vakavien vaikeuksien 141-tuki on tarkoitettu tuotannon ylläpitämiseen ja liittymisestä aiheutuneiden vaikeuksien poistamiseen sen jälkeen, kun kaikki yhteisen maatalouspolitiikan keinot on käytetty. Pohjoisen 142-tuki puolestaan on pysyvä tuki.

141-tuki on neuvoteltu uudelleen vuosina 1999 – 2003 sekä 2007, jolloin sopimuskauden pituudeksi tuli kuusi vuotta. Silloin pääministeri Vanhanen neuvotteli ensimmäisenä asian EU-komission puheenjohtajan Barroson kanssa. Suomella oli siis komission johdon tuki jo valmiina, kun maa- ja metsätalousministerinä aloitin neuvottelut maatalouskomissaarin kanssa. Tarkempi sisällöstä sopiminen oli komissaarin tehtävä.

Nyt tilanne on täysin toinen. On epäselvää, onko pääministeri Katainen neuvotellut ja sopinut komission puheenjohtajan kanssa 141-tuen jatkosta? Jos neuvotteluja on käyty, mikä niiden lopputulos on?

Pääministeriltä odotetaan vastauksia. Miksi sinipunahallitus on luopumassa 141-tuesta? Pääministerillä on vastuu neuvotteluista komission johdon kanssa. Vasta sen jälkeen maa- ja metsätalousministeri Koskinen voi aloittaa neuvottelut sopimuksen sisällöstä.

Brysselistä kantautuvien tietojen mukaan komission puheenjohtajan kabinetista olisi viestitetty haluttomuudesta jatkaa Suomen 141-tukea. Jos näin on, sitä suuremmalla syyllä tarvitaan pääministerin määrätietoinen puuttuminen asiaan ja tuen jatkosta sopiminen.

On kysyttävä, estääkö pääministeriä toimimasta mahdollinen pelko Suomen komissaarin paikasta? Välttääkö pääministeri nyt asioiden riitauttamista, jotta Kokoomus ei polta siltoja EU-salkkujen tulevassa jaossa?

Jos tästä on kysymys, Suomen etujen puolustaminen jää lapsipuolen asemaan. Sitä ei voi hyväksyä. Suomen edun on mentävä puoluepolitiikan edelle.

Vaadin hallitusta kiireesti tekemään perustellun esityksen 141-artiklan jatkosta EU:n komissiolle turvataksemme Etelä-Suomen A- ja B-alueiden maataloustuotannon elintärkeät edut tulevaisuudessa.

Suomi ei voi jättäytyä kertakäyttöön tarkoitetun siirtymäkauden artiklan varaan. Tämä ratkaisu eriarvoistaa entisestään maatalouden harjoittamisen edellytyksiä eteläisen ja muun Suomen välillä. Siihen meillä ei ole varaa.

Lisätietoja: kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila, puhelin 050 511 3044