Anttila: Sinipunahallitus on nostanut kädet pystyyn suurtyöttömyyden edessä

Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Anttila: Sinipunahallitus on nostanut kädet pystyyn suurtyöttömyyden edessä
23.9.2013 0:00
Sirkkaliisa_Anttila.jpg

Suomessa on työttömiä yli 300 000 ja lisää tulee joka viikko.

Keskustan kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila:

Suomessa on työttömiä yli 300 000 ja lisää tulee joka viikko. Päättyvän viikon budjettikeskustelu eduskunnassa paljasti, että Kataisen ja Urpilaisen sinipunahallitus on nostanut kädet pystyyn suurtyöttömyytemme edessä. Leikkauslinja jatkuu, vaikka Suomi pitäisi saada kasvu- ja työllisyyslinjalle.

On helppo yhtyä Ammattiliitto Pron sosiaalidemokraattisen puheenjohtajan Antti Rinteen näkemykseen, että pääomapiirit ovat vieneet hallituspuolueiden johtajia kuin litran mittaa. Rahan valta johtaa nyt Suomea.

Suuryritykset saivat hallitukselta viime kevään kehysriihessä miljardin veroalen. Samaan aikaan pienten yritysten verotus kiristyy hallituksen päätöksillä, vaikka juuri pieniin ja keskisuuriin yrityksiin uudet työpaikat ovat viime vuosina syntyneet ja voivat tulevaisuudessa syntyä.

Suomen noin 260 000 yrittäjästä 65 prosenttia on yksinyrittäjiä. Siksi Keskustan esittämä ensimmäisen työntekijän palkkatuki pienyrityksille toisi joidenkin arvioiden mukaan jopa 160 000 uutta työpaikkaa. Työntekijä saisi työtä, yrittäjä saisi lisätyövoimaa ja valtio ja kunta verotuloja.

Toinen työllisyyttä lisäävä toimi olisi arvonlisäveron verotettavan alarajan selkeä nosto nykyisestä noin 8200 eurosta 20 000 - 25000 euroon. Nykyisellä alv-rajalla ei pysty itseään elättämään. Tällaisilla ratkaisuilla Suomeen voidaan luoda uutta työtä. Hallituksen budjetista ratkaisut puuttuvat.

Nyt on käynyt selväksi, että hallituksella ei ole minkäänlaista strategiaa Suomen teollisen perustan uudelleen rakentamiseksi, kivihiilenmustan energiapolitiikan muuttamisesta kotimaisen bioenergian käyttöön, mittavien luonnonvarojemme hyödyntämiseksi ja pienten ja keskisuurten yritysten rahoituksen turvaamiseksi. Näillä aloilla on kymmenien tuhansien uusien työpaikkojen mahdollisuus, kunhan toimeen tartutaan.

Kokemattomat päättäjät vievät nyt Suomea vahvoja vahvistamalla luokkayhteiskuntaan. Pienen kansan tärkein voimavara on sen eheys ja yhtenäisyys. Jo nyt on selvää, että Kataisen ja Urpilaisen sinipunahallitus on jättämässä karmean perinnön seuraajalleen.

Lisätietoja: kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila, puhelin 050 511 3044