Antti Rantakangas: Yritysten työsuhdeneuvonta tukee työllisyyttä

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Antti Rantakangas: Yritysten työsuhdeneuvonta tukee työllisyyttä
29.10.2019 12:45
pikku hionta.jpg

Lisäbudjetissa osoitetaan lisämääräraha yritysten työsuhdeneuvontaan. Käytännössä neuvonta kohdistuu ennen muuta pienille yrityksille ja niiden työntekijöille.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja, Keskustan kansanedustaja Antti Rantakangas:

Talouden näkymien heikentyessä yksi asia on ylitse muiden. Se on huolenpito etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksistä. Näihin yrityksiin työpaikat ovat viime vuosina syntyneet ja syntyvät myös tulevaisuudessa.

Jo hallitusneuvotteluissa sovittiin, että yrittäjien verotus ei kiristy. Keskustan aloitteesta hallitus päätti budjettiriihessä esimerkiksi mahdollistaa yrityksille tuplapoistojen tekemisen laite- ja koneinvestoinneista sekä taata valtion toimesta yritysten lainoja aiempaa suuremmalla osuudella.

Tavoitteena on, että tuplapoistot mahdollistava laki tulee voimaan jo ensi vuoden alussa. On tärkeää huomata, että toisin kuin aiemmissa kokeiluissa uudistus koskee nyt kaikkia elinkeinotoimintaa ja maataloutta harjoittavia yrityksiä – myös palvelualaa.

Tänään sovitussa lisäbudjetissa osoitetaan 290 000 euron lisämääräraha yritysten työsuhdeneuvontaan. Käytännössä neuvonta kohdistuu ennen muuta pienille yrityksille ja niiden työntekijöille. Näissä yrityksissä, yksinyrittäjillä ja yrittäjyyttä pohtivilla tiedon tarve on usein akuutein.

Neuvonta tukee osaltaan työllisyyden paranemista ja parantaa työnantajien ja työntekijöiden yhteistyötä.

Keskusta pitää välttämättömänä, että hallitus jatkaa isompia ja pienempiä uudistuksia yrittäjyyden edistämiseksi ja että sillä on valmius nopeasti tehdä lisää työllistäviä ratkaisuja, jos ja kun talouden näkymät edelleen heikkenevät. Erityisen tärkeää on edistää työpaikoilla tapahtuvaa paikallista sopimista. Varsinkin lakiin kirjattuja paikallisen sopimisen esteitä on purettava.