Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Antti Kurvinen: Orpon pelottelu vastuutonta – Lintilältä luottamus- ja tulevaisuusbudjetti
16.8.2019 12:30
Antti Kurvinen EKryhmän johtoon.jpg

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen oudoksuu Kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon kannanottoja valtiovarainministeri Mika Lintilän (kesk.) budjettiehdotuksesta.

-Orpo ja Kokoomus antavat suurin piirtein ymmärtää, että Suomi on ajautumassa taloudelliseen perikatoon. Tällainen pelottelu on kertakaikkisen vastuutonta nyt, kun maailman tilanne on epävarma. Se on myös epäuskottavaa, koska nimenomaan Kokoomuksen valtakausina Suomi on ajautunut kaksi kertaa lamaan ja työttömyyteen.

-Keskustassa katsomme, että tässä tilanteessa on päinvastoin kaikin tavoin vahvistettava luottamusta yhteiskunnassa ja ihmisten uskoa tulevaisuuteen. Tämä on myös tänään kokonaisuudessaan julkistetun budjettiehdotuksen tärkein päämäärä, Kurvinen sanoo.

Kurvinen tähdentää, että hallituksen talouspolitiikan ja sen myötä budjettiehdotuksen perusta on työllisyyden parantaminen. Näin oli myös viime vaalikaudella. Työllisyystoimia valmistellaan hallituksen syyskuun puolenvälin budjettiriiheen yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa.

-Ja vaikka Orpo ja Kokoomus muuta väittävät, suomalaiset voivat olla myös varmoja siitä, että valtiontaloutta hoidetaan vastuullisesti. Keskusta ei taatusti päästä Suomea uudelleen holtittomasti velkaantumaan, Kurvinen alleviivaa.

Kurvinen luonnehtii talousarvioehdotusta ennen muuta perheiden, perusturvan, koulutuksen ja aluepolitiikan budjetiksi. Yhteiskunnan heikompiosaisia tuetaan, niin kuin myös viime vaalikaudella taloustilanteen parannuttua.

- Pienimpiä eläkkeitä korotetaan, lapsilisän yksinhuoltajakorotus ja monilapsisten perheiden lapsilisät nousevat, viime vaalikaudella palautettua opintotuen huoltajakorotusta parannetaan ja päiväkotiryhmiä pienennetään. Koulutukseen ja perustienpitoon koko maassa osoitetaan lisää rahaa. Poliisin läsnäoloa ennen muuta haja-asutusalueilla vahvistetaan.  Pieni- ja keskituloisten verotusta kevennetään maltillisesti.

-Uskon ja toivon, että kaikki nämä ratkaisut osaltaan lisäävät tavallisten suomalaisten luottoa tulevaisuuteen, Kurvinen toteaa.