Tervetuloa iloinen 20-luku

EK Lehtosalo.jpg
Eevakaisa Lehtosalo-Lönnberg10.1.2020 11:39

Tervetuloa iloinen 20-luku

Joulun pyhinä pyörittelin mielessäni kolumnin aihetta. Ensimmäisenä arkipäivänä joulun jälkeen kirjoitin sen puhtaaksi. Hieman ennen tekstini lähettämistä Itä-Hämeen toimitukseen, selasin päivän lehteä. Siellähän se jo oli! ”Puhu totta ja hyvää”. Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen oli kirjoittanut viisaasti keskustelukulttuurin salakavalasta muutoksesta. Aihe ja esiin nostetut asiat liippasivat niin läheltä omaa kirjoitustani, että jotain oli tehtävä. Tekstini meni uusiksi. Jatkan kyseistä aihetta hieman eteen päin.

Keskustelukulttuuri on muuttunut karkeaksi ja hyökkääväksi. Somessa ja lehtien palstoilla suorastaan kilpaillaan siitä, kuka osaa iskeä ikävimmin ja kenen solvaus on nasevin. Eduskunnan salissakin huutelu  on raaistunut, eikä sielläkään enää tunnu olevan väliä sillä, onko kommentointi todenperäistä vai vaan riittävän loukkaavaa tai ihmisiä hämmentävää. Tieteellä ja tutkimuksellakaan ei ole enää merkitystä, kunhan argumentointi tukee omaa mielipidettä ja ajaa omaa asiaa. Vaarallista. Pelottavaa.

Joulupäivänä syntyi uudenlainen yhteiskunnallinen liike, Silakat. Se on perustettu rasismia, vihaa ja populismia vastaan. Sen ajavana voimana toimii tiedemyönteisyys, demokratia ja faktojen käyttö. Silakat on poliittisesti sitoutumaton liike ja siihen onkin liittynyt ihmisiä yli puoluerajojen. Muutaman päivän aikana silakkaparveen on liittynyt yli kymmentuhatta jäsentä, niin twitterissä kuin facebookissakin.

Silakoiden esikuvana toimii Italialainen ”sardiiniliike”, joka on perustettu vastustamaan italialaista oikeistopopulistista puoluetta.  Ajatus poliittisesti sitoutumattoman liikkeen perustamisesta oli kytenyt jo jonkin aikaa perustajiensa mielessä, mutta lopullisen sysäyksensä se sai jouluna.

Joulun alla Al Holin leiriltä tuotiin Suomeen turvaan kaksi alle 7-vuotiasta suomalaista lasta. Joukko aikuisia suomalaisia jahtasi näitä lapsia ja lähetti jahdista livestriimejä youtube-kanavillaan. Sadat ihmiset katsoivat näitä kanavia, kirjoittivat lapsista halventavia kommentteja, yhteisenä tavoitteenaan saada lapset kiinni ja selvittää lapsia auttavien ja työtään tekevien virkailijoiden nimet. Tapahtumaketjussa on vahvasti toiminut perussuomalaisten Helsingin piirijärjestö.

Tapahtumaketjun myötä voitiin todeta rasismia ja vihaa lietsovan populismin menneen Suomessakin jo niin pitkälle, että sille haluttiin luoda yhteinen vastavoima. Suomeen syntyi Silakat.

Miksi nostan esille Silakat, kun aiheeni alunperin pyöri kielenkäytön ja keskustelukulttuurin ympärillä?

Siksi, että kielenkäytön rumentuminen lisää vihaa. Se kuinka poliitikot puhuvat toisilleen vaikuttaa suoraan kuinka kansalaiset puhuvat toisilleen. Viha kasvattaa vihaa. Populistinen politiikka trolleineen ja maalittamisineen haluaa saada aikaan hämmennystä, ristiriitoja, sekasortoa, vihaa ja aggressiivisuutta.Tavallisessa arjessa meiltä vaaditaan mediakriittisyyttä, joka on nykyisin jo hyvin vaativaa. Trollaus ja tahallinen manipulointi on tänä päivänä viety kovin pitkälle.

Jos 2010-luku jää mieliimme populislismin, valheen ja trollauksen vuosikymmenenä, tehdään nyt alkavasta vuosikymmenestä jälleen iloinen 20-luku. Niin kuin presidentti Mauno Koivistokin aikoinaan muistutti, ei provosoiduta vaikka meitä provosoidaan. Muistetaan myös, että meidän ei tarvitse olla mistään samaa mieltä voidaksemme silti olla toisillemme ystävällisiä. Nostetaan vanhat kunnon kauniit käytöstavat kunniaan ja riidelköön asiat, jos jostain on riideltävä.

Eevakaisa Lehtosalo-Lönnberg, Sysmä, Keskustan Päijät-Hämeen  piirin varapj

Keskustanaisten Päijät-Hämeen piirin pj