Sosiaali- ja terveyspalvelut Orimattilassa

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 5.jpg
Keskusta.fi / Päijät-Häme / Suomeksi / Etusivu / Sosiaali- ja terveyspalvelut Orimattilassa
Riitta Lonka.jpg
Riitta Lonka3.1.2020 9:00

Miten Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymä (myöhemmin Hyky) suunnittelee muuttavansa Orimattilan sosiaali- ja terveyspalveluja.

Orimattilan terveysaseman kiinteistö on hyvässä kunnossa ja peruskorjauksia tehdään koko ajan. Kattorakenteita korjataan parhaillaan, jotta kiinteistön käyttöikä jatkuu pitkään. Hammashoidon toiminta Heinämaantieltä keskitetään terveysasemalle. Yläkerran tyhjät tilat saatetaan kaupunkilaisten terveyspalveluiden käyttöön.

Hykyn kehittämissuunnitelmissa on ollut lakkauttaa ensin vainajien säilytystilat ja myöhemmin vuodeosastot. Näiden osastojen toiminnat on tarkoitus sijoittaa Päijät-Hämeen keskussairaalaan ja Jalmariin. Vuodeosastojen toimintoihin ja vainajien säilytykseen käsitykseni mukaan tarvitaan keskittämisen myötä lisärakentamista Jalmariin (kuntoutussairaala Lahdessa). Nyt jo keskussairaalan rakentamisinvestoinnit rasittavat kuntataloutta vuosiksi eteenpäin. Vainajien tilat Orimattilassa tulisi mielestäni pitää käytössä niin kauan, kuin korjausinvestoinnit tilan ja laitteiden osalta ovat kohtuulliset. Kylmätilojen yhteydessä on pieni kappeli, josta omaisen on voinut saatella viimeiselle matkalleen. Tämä mahdollisuus pitää myös säilyttää.

Vuodeosastojen säilyttäminen Orimattilassa on myös osa saattohoitoa. Saattohoidon kehittäminen on myös sitä, että vuodeosasto on lähellä, jossa läheinen saatellaan viimeiselle matkalleen. Hyvä saattohoito on myös sitä, että osaava hoitohenkilöstö on saatavilla. Kotona koko ikä, tulee antaa mahdollisuuden loppumatkassa olla tuettuna ja saatettuna, niin kuin Orimattilassa nyt on mahdollisuus. Mielestäni saattohoidon tulee olla jatkossakin lähipalvelua.

Hykyn eteläinen sotekeskus Orimattilassa on juuri sitä, mitä sotekeskuksen tuleekin olla. Keskitetyt palvelut yhden kiinteistön sisällä ovat perusterveydenhuoltoa, joka on tutkitusti kustannustehokkain ja terveyttä edistävä ja ylläpitävä toimintamuoto.

Hykyn hallituksen ja virkamiesten tulee avoimesti keskustella jäsenkuntien kanssa tulevista kehittämissuunnitelmistaan ja esittää taloudelliset laskelmat muutosten taustaksi ennen päätöksiä. Taloudellisten laskelmien avoin tutkimisen mahdollisuus ennen päätöksiä on kuntalaisen ja kuntapäättäjän oikeus.

Riitta Lonka
Orimattilan kaupunginvaltuutettu