Perhevapaita tulee kehittää edelleen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / Perhevapaita tulee kehittää edelleen
Liisa Tonteri.jpg
Liisa Tonteri15.5.2019 9:55

Kirjoitan tätä blogi-tekstiä maanantai-iltana. Tänään on erityinen päivä. Niin kuin eilenkin oli. Eilen oli ensimmäinen oma äitienpäiväni. Sain kahvit sänkyyn ja onnittelut. Tosin pieni yhdeksänkuinen neiti ei ollut lainkaan sitä mieltä, että parasta mitä juuri nyt voisi olla, on loikoilla sängyssä äidin ja isän kanssa. Hän halusi takaisin olohuoneeseen, koska siellä voi seistä ja touhuta. Seisominen on nyt SE juttu!

Miksi tämä maanantai on sitten erityinen. Siksi, että minun äitiyslomani loppuu tänään. Apua! Pikkuneiti on yhdeksän ja puoli kuukautta. Pieni, joka harjoittelee seisomista, kävelyä, syömistä, ihan kaikkea! Kaiken päälle nyt harjoittelemme äidistä erossa oloa yhdeksänkuisten tavoin.

Vaikka äitiysloma loppuu, minulla alkaa huomenna kesäloma ja syksyn olen hoitovapaalla. Jos olisi toisenlainen tilanne, tuo seisomista harjoitteleva huojuva torni pitäisi viedä huomenna päivähoitoon. Suomessa vanhempainvapaa loppuu vähän vaikeaan aikaan. Juuri silloin, kun pienen vauvan eroahdistus on voimakkaimmillaan. Useinkaan tässä iässä vauvat eivät vielä seiso tukevasti, saatika kävele. Yhdeksänkuinen pikkuinen on melko pieni perheen ulkopuoliseen hoitoon. Kyllä hän pärjää hoidossa, mutta paras paikka hänelle olisi olla kotona.

Mahtavaa, että Suomessa on äitiysloma, vanhempainvapaa ja hoitovapaa. On hienoa, että annetaan mahdollisuus siihen, että alle vuosikasta ei tarvitse viedä hoitoon vaan voi olla kotona jopa kolmivuotiaaksi asti. Silloin lapsi on paljon valmiimpi aloittamaan sosiaalisten taitojen harjoittelun isossa ryhmässä.

Perhevapaita ollaan uudistamassa tulevalla hallituskaudella. Niitä pitää uudistaa. Mutta uudistus tulee tehdä siten, että perheiden oma valinta säilyy. Perheillä on erilaisia tilanteita, jopa perhekokonaisuudet on aivan erilaisia nykyään. Isät ovat paljon enemmän mukana lastenhoidossa tänä päivänä. Yhteiskuntakin tukee sitä ajatusta, että myös isät pärjäävät kotona yksin lasten kanssa. Tuskin yksikään tämän päivän äiti hyväksyisi vaihtoehtoa, jossa äiti hoitaa kodin ja lapsen ja isä käy töissä.  Olisi kuitenkin väärin, että perhe menettäisi mahdollisuuden olla kotona lapsen kanssa, jos esimerkiksi isä ei pystyisi jäämään kotiin. Yhtä hyvin voi olla tilanne, ettei äiti pysty jäämään kotiin.

Olen sitä mieltä, että on tärkeää, että perhe saa itse valita oman tilanteensa mukaisesti, miten ratkaisee lapsen hoidon. Liian usein tilanne ei ole edes valintakysymys, vaan vanhemman on pakko mennä töihin ja lapsi on laitettava päivähoitoon. Usein ei ole myöskään mahdollista valita, kumpi vanhemmista jää kotiin. On myös tilanteita, että ei haluta jäädä kotiin. Kaikkia tilanteita tulisi kunnioittaa.

Nykyään ei ole vielä itsestään selvää, että isä pitäisi kaikki perhevapaansa, joihin on oikeutettu. Siihen pitää puuttua siten, että isän oikeutta ansiosidonnaisiin lomapäiviin lisätään. Niitä ei kuitenkaan saa kiintiöidä siten, että loma pitää pitää lapsen ollessa tietyssä iässä. Siihen pitäisi pyrkiä, että isävapaiden pitäminen olisi yhtä itsestään selvyys kuin synnytykseen osallistuminen (joka on myös melko uusi juttu!) tai isyysloman pitäminen vauvan synnyttyä.

Tällä hetkellä vanhempainloma loppuu liian aikaisin. Kotihoidontuki on rahallisesti kovin vähän, eikä kannusta jäämään kotiin. Ainakaan sitä paremmin tienaavaa osapuolta. Ansiosidonnaista tukea pitäisi lisätä siten, että vanhempi saisi tukea siihen asti, kun lapsi täyttää vuoden. Sen jälkeen perhe saisi päättää itse, kumpi jää kotiin. Isälle pitäisi lisätä ansiosidonnaisia kuukausia, mutta niiden käyttöaikaa ei tulisi perheen puolesta päättää.