Päijät-Häme - kuntiensa näköinen maakunta

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 5.jpg
Keskusta.fi / Päijät-Häme / Suomeksi / Etusivu / Päijät-Häme - kuntiensa näköinen maakunta
KESKUSTA VAALEAVIHREÄ.JPG
Piirikokous16.11.2019 10:00
KESKUSTA VAALEAVIHREÄ.JPG

Yhteiskunnan tärkein peruspilari on keskinäinen luottamus

Päijät-Häme - Kuntiensa kokoinen maakunta

Yhteiskunnan tärkein peruspilari on keskinäinen luottamus. Yhteistyölle on aina tilaa ja sitä sopua on vaalittava jokaiselta taholta ja jokaiseen suuntaan. Tämä ei estä sitä, että Päijät-Hämeessä voimme jatkossakin olla vapain mielin itsenäisiä kuntia ilman minkään isomman tahon painostamista.

Läheisyysperiaate, jonka mukaan päätökset tulee tehdä mahdollisimman lähellä ihmistä ja lähidemokratia ovat arvoja, joita Päijät-Hämeen Keskusta vaalii. Lähellä olevilla päätöksentekijöillä on paikallista tietoa ja tuntumaa päätettäviin asioihin ja he ovat parhaita asiantuntijoita valvomaan oman lähiseudun etua. Suurkunta tulisi viemään päätökset pois ruohonjuuritasolta.

Lähipalvelut tulee säilyttää lähellä ihmisen arkea ja antaa mahdollisuus elää elämää ja perustaa perhe myös kauempana kasvukeskuksista. Keskusta kannattaa hajautettua kotiseutujen yhteiskuntaa. Haluamme taata lähipalvelut koko maakunnassa.

Tehdyissä kuntaliitoksissa keskuskaupungin ulkopuoliset alueet ovat näivettyneet ja palvelut karanneet. Sitä ei ympäristökunnissa haluta.

Kotikuntalaisuus on tärkeää. Päijät-Hämeen Keskustalle se tarkoittaa tervettä ylpeyttä omista juurista ja paikallisesta kulttuurista. Voimme lopettaa suurkuntapuheet ja rakentaa yhteistyötä toisia kunnioittaen. Päijät-Hämeessä on upeita kuntia ja jokaisella on omat vahvuutensa.