Olemme oikealla tiellä

Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / Olemme oikealla tiellä
Timo Silvan.jpg
Timo Silván28.11.2019 13:00

Yritin elää säällisesti. Liikuin, en juopotellut, en polttanut ja söinkin keskivertoisen terveellisesti. Silti kunto alkoi heiketä, ensin juoksu ei sujunut kuten ennen, sitten portaissa kävely vaati pysähtelyä hengästymisen takia, sitten normaali kävely ei sujunut kuin taukoja pitäen. Syytä etsittiin, vaan ei meinattu löytää.

Yritin elää säällisesti. Liikuin, en juopotellut, en polttanut ja söinkin keskivertoisen terveellisesti. Silti kunto alkoi heiketä, ensin juoksu ei sujunut kuten ennen, sitten portaissa kävely vaati pysähtelyä hengästymisen takia, sitten normaali kävely ei sujunut kuin taukoja pitäen.  Syytä etsittiin, vaan ei meinattu löytää. Lopulta sattumalöydöksenä, kuten potilasasiakirjassa lukee, löytyi keuhkoveritulppa, jota nyt hoidetaan ja elämä voitti ainakin tällä kertaa.

Suomen Keskustakin eli säällisesti, teki politiikkaa vastuullisen puolueen tavoin, hoiti kansalaisten asioita niin kunnissa kuin valtakunnassakin aatteen palolla ja tulosta tehden. Ei vain taloudellisesti, vaan myös laadullisesti.  Silti kansa katsoi ohi ja antoi vaaleissa tukensa muille, mm. populismin voimin toimineille.  Ajattelin, että onko puolueenikin sairas ja pitääkö odottaa sattumalöydöstä, jotta parannus tulisi ja kannatus palaisi suuren puolueen lukuihin.

Tulin kuitenkin tulokseen, että puolueeni ei ole sairas, vaan aika on jollain lailla sairas. Puolue, joka kannattaa yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, jakamatonta ihmisarvoa ja haluaa auttaa hädänalaisia ja puutteessa olevia sukupuoleen, ihonväriin, uskontoon, kieleen ja kansalaisuuteen katsomatta, on terve kuin pukki.  Aika suosii kuitenkin ääriajattelua, itsekkyyttä, syrjintää ja oman edun tavoittelua. Sosiaalisen median mukana on tullut epätotuuksien viljely totuuksina ja totuuden vääristely.  Aika ei elä kuitenkaan kestävästi ja varmasti muutos oikeisiin ihmisarvoihin palaa. Puolueen ei siis kannata lähteä vuosisataisesta tuloksellisesta toimintatavasta johonkin epäkristilliseen, ihmisiä jakavaan populistiseen ja äärinationalistiseen suvaitsemattomuuteen lyhytaikaisiin voittoihin tähdäten.  Olen varma, että susi lampaan vaatteissa ennemmin tai myöhemmin paljastuu ja perikeskustalaisuus edellä mainitsemieni arvojen pohjalta lopulta perii voiton.