Miten sinä viestit keskustalaisuudesta?

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / Miten sinä viestit keskustalaisuudesta?
Sami Lilja.jpg
Sami Lilja2.9.2019 10:16
Sami Lilja

Kun Kouvolassa valitaan uusi puheenjohtaja, ei kannata odottaa kädet pystyssä muutosta. Puheenjohtaja tuo varmasti mukanaan joitain uusia tapoja toimia, mutta emme me ole valitsemassa pelastajaa. Valitsemme puolueelle puheenjohtajan, jonka pitäisi olla ihan normaalia Suomen suurimmassa kansanliikkeessä. Nyt puheenjohtajalle on asetettu valtavia odotuksia ja osa toivoo suuriakin muutoksia lyhyessä ajassa.

Vajaa viikko aikaa Keskustan ylimääräiseen puoluekokoukseen. Tästä kokouksesta on puhuttu käytännössä jokaisessa poliittisessa tilaisuudessa, joihin olen osallistunut eduskuntavaalien jälkeen.

Valitsemme kokouksessa Suomen Keskustalle uuden puheenjohtajan. Puheenjohtajan, jolle keskustan kenttäväki on yleisestä keskustelusta päätellen asettanut hurjat tavoitteet ja odottaa sitäkin enemmän.

Valittavan puheenjohtajan tulee keskustelun perusteella ainakin:

• Löytää Keskustalle selkeä linja uutisissa puhuttaviin aiheisiin. Mieluiten pari minuuttia uutisen julkaisun jälkeen, koska kaikki uutisointi on nykyään niin hektistä. Pitää olla nopea.
  • Palauttaa Keskusta juurilleen, muttei kuitenkaan ihan niin juurille, että oltaisiin vanhanaikaisia.
  • Nostaa puolueen kannatus vuodessa nykyisestä kahdestatoista prosentista ainakin kahteenkymppiin. Enemmänkin käy.
  • Tulkita keskustelua ja ohjata puolueen koneisto toimimaan kentältä saaduilla alustuksilla, joita voi olla esimerkiksi: ”Puoleen pitää olla innostava.” tai ”jollain niitä nuoria pitäisi saada mukaan.”

Helppo juttu, eikö?

Tulevaisuuden keskustaa ei rakenna yksin puolueen puheenjohtaja. Jokainen jäsen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, minkälaista viestiä tuomme puoluetoiminnasta, päivän politiikasta ja keskustalaisuudesta. Keskustan kannatus on historiallisen alhainen, mutta vain jäsenistön panoksella voi puolue nostaa kannatustaan. Kannattaako vain vuosikokouksien varaan rakentuva paikallis- tai piiritoiminta? Nouseeko kannatus, jos kaikki odotukset kohdistuvat yhteen henkilöön? Ei.

On helppo käydä julkista keskustelua teeseillä, mutta perustoiminta on riippuvaista jäsenistön panoksesta. Sinä, Keskustan jäsen: Mitä olet kuluneiden kuukausien aikana viestinyt keskustalaisuudesta?