Mielivaltaa sähkönsiirroissa

Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / Mielivaltaa sähkönsiirroissa
Antero Suonpää.jpg
Antero Suonpää9.4.2018 12:02

Suomi on kansainvälisesti arvostettu melko demokraattisesti hallinnoitu maa. Keskimääräisesti asiat ovat siis pääosin kunnossa. Osalla porukasta menee todella loistavasti mutta janan toisesta päästä löytyy valitettavasti toisenlaistakin sakkia ja usein vailla ilman omaa syytään. Mielestäni hyvin erikoista on, että vaikka poliittinen vallankäyttö näyttää tasapuoliselta tämän järjestelmän sisältä löytyy mitä räikeimpiä diktatorisesti valtaa käyttäviä keskittymiä.

Elenian nimellä tunnettu sähkönsiirtoyhtiö on yksi esimerkki mielivaltaisesta hinnoittelusta yksityisiä kuluttajia kohtaan määritellessään palveluidensa hintoja. Oma oikeustajuni ei mitenkään voi sulattaa tilannetta, että minulle lähetetään laskuja, joiden vastikkeeksi en saa mitään. Taustalla on omistamani 3x25 kw sähköliittymä kuivuriin. Viljelyn tehostuessa tämä pieni kuivuri on jäänyt käyttämättömäksi kohta kolmatta vuotta. Sähkön kulutus on siis 0  kW. Lasku on 32,58 e kuukaudessa eli tulen maksaneeksi käyttämättömältä ajalta 1172,88e tyhjästä. Eikä loppua näy.

Tiedusteltuani Elenialta voitaisiinko tällaista tilannetta korjata, sain pari ohjetta. Sähkönliittymissopimus voidaan purkaa, eikä se maksa minulle mitään. Tosin tämän jälkeen, jos sähkön saanti tulisi tarpeelliseksi joutuisin ostamaan liittymän taas uudelleen. Kyseisellä paikalla sen hinta on reilusti yli 5000e. Toinen vaihtoehto olisi tehdä ns. säilyttämissopimus. Tämä tarkoittaisi, että sähkö katkaistaisiin ja sopimus maksaisi 16e kuukaudessa.  Sen hinta olisi samalta ajalta 576e. Maksaisin summan siis totaalisesti ei mistään.

Siltä varalta. että jos joku teistä viisaista lukee tämän ja alkaa opettamaan minulle miten osakeyhtiöillä on omat itsenäiset tapansa hallinnoida yritystään eikä niihin menetelmiin voida puuttua, torjun tiedot todistettavasti vääriksi ja tarkoitushakuisiksi. Mm. Eleniakin on osaksi valtionyhtiö Valtion Eläkerahaston kautta ja siten omaa suoraa vaikutusmahdollisuutta sen hallintoon.  Lisäksi lainsäädäntövalta on elementti, joilla yhtiöiden toimintaa voidaan ohjata hyvin tehokkaasti. Tästä hieman huvittavakin esimerkki on olemassa. Vähän aikaa sitten oli hankkeilla yhteisyrityksen perustaminen FSHky ja yksityisen yrityksen kanssa. Valtiovalta ei katsonut tätä hyvällä ja niinpä se ketterästi muutti lakeja ja asetuksia viikoittain ja melkeinpä päivittäin.