Luontomatkailusta hyötyä niin luonnolle kuin taloudellekin

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / Luontomatkailusta hyötyä niin luonnolle kuin taloudellekin
Miia-Maria Leman.jpg
Miia-Maria Leman4.11.2019 9:40

Luontomatkailun kehittämisellä on paljon positiivisia vaikutuksia sekä kunnan, että luonnon kannalta. Matkailu toisi lisäeuroja kuntaan ja tukisi mahdollisesti myös paikallisia yrittäjiä.

Hallitusohjelmaan on kirjattu: ”Parannetaan luontomatkailun harjoittamisen edellytyksiä eri puolella Suomea.” Tähän olisi hyvä kiinnittää huomioita myös koko Kanta-Hämeessä, sillä luonnossa liikkuminen ja retkeily lisääntyy koko ajan. Tällä hetkellä koottua tietoa löytyy esimerkiksi Retkipaikka.fi  sivuilta, jossa on hyvin koottuna isoimmat luonnonsuojelualueet, järvet ja reitit.

Mutta entä pienemmät kunnat tai alueet? Uskoisin kaikilta kunniltamme löytyvän upeita luontokohteita joita voisi kehittää ja mainostaa paremmin. Luontomatkailun kehittämisellä  on paljon positiivisia vaikutuksia sekä kunnan, että luonnon kannalta. Matkailu toisi lisäeuroja kuntaan ja tukisi mahdollisesti myös paikallisia yrittäjiä.

Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen on myös kirjattu hallitusohjelmaan. Lisäämällä luontomatkailua kunnissa, voidaan samalla tukea luonnon monimuotoisuutta ja lisätä tietoisuutta kuntalaisten ja matkailijoiden keskuudessa. Uskon, että luontomatkailulla on paikallisella tasolla paljon mahdollisuuksia jo ihan varhaiskasvatuksesta alkaen. Keskusta voisi paikallisella tasolla ottaa tästä kopin ja lähteä kehittämään luontomatkailua ottamalla mukaan paikallisia yhdistyksiä tai järjestöjä luontomatkailun kehittämistyöhön.