Kiitos suomalaiselle tuottajalle!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 5.jpg
Keskusta.fi / Päijät-Häme / Suomeksi / Etusivu / Kiitos suomalaiselle tuottajalle!
Heikkinen Sanna.jpg
Sanna Heikkinen3.9.2019 12:55

Suomessa vietetään keskiviikkona 4.9. ensimmäistä suomalaisen ruoan päivää.

Kiitos suomalaiselle tuottajalle

Viime päivinä on maailmaa kuohuttanut sademetsien tuhoaminen ja sitä myötä Brasilialaisen lihan tuonti/käyttö suomalaisessakin keittiössä, sekä tuonti elintarvikkeet. Keskustelu ja huoli on aiheellinen. Ajankohta sattuu samaan, kun vietämme historian ensimmäistä Suomalainen ruuan päivää 4.9.

Meillä on Suomessa maailman puhtain ja turvallisin ruoka. Myös tuotanto-olot ovat laatuaan kärkikastia. Siitä on kiittäminen sinua maanviljelijä ja ruuan tuottaja. Työ on kovaa ja päivät ovat pitkiä. Ilman teitä, olisimme ulkolaisen ravinnon varassa. Kiitos, arvostamme sitä.

Me kuluttajina voimme osaltamme merkittävästi vaikuttaa siihen omilla valinnoillamme, mitä ostamme ja mitä lautaselle valitsemme? Alkuperämerkinnät auttavat tässä, kunhan muistamme kiinnittää huomiomme suomenlippumerkkeihin. Luonnonvarakeskuksen mukaan suomalainen ruokaketju myös työllistää n. 340 000 henkilöä.

Osuutensa on myös päättäjillä ja viranhaltijoilla, että kannatamme vastuullisia ruokahankintoja kunnissa. Koulun ja varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksella saadaan myös lapsille tietoa terveellisten valintojen merkityksestä.

Hyvää suomalaisen ruoanpäivää jokaiselle!

Sanna Heikkinen
Keskusta