KESKUSTA ETEENPÄIN

Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / KESKUSTA ETEENPÄIN
Johanna Häggman.jpg
Johanna Häggman8.1.2020 9:58

Yhtenäisyys ei tarkoita, etteikö voi olla erilaisia ajatuksia, näkökulmia ja mielipiteitä asioista. Niitä pitää olla ja niistä on käytävä keskustelua. Vain siten löytyy yhteinen näkemys. Erilaisia mielipiteitä on pystyttävä esittämään ja niitä on arvostettava. Kompromissien tekeminen kuuluu politiikkaan niin puolueiden välillä kuin oman puolueen sisällä.

Kirjoitin 26.12.19 sosiaalisessa mediassa ”Millä Keskusta nousee ja menestyy? Ei riitelemällä keskenään, ei hakemalla syyllisiä omista joukoista. Vastustajat löytyvät muualta kuin omista. Millaiseen joukkueeseen itse lähtisit mukaan vaikuttamaan? Toisia syyttelevään vai yhtenäiseen toinen toistamme arvostavaan, kunnioittavaan ja tukevaan yhteisöön? Me jokainen olemme Keskustan käyntikortti. Me jokainen paikallisyhdistystasolta puoluejohtoon, me jokainen yksittäinen Keskustan jäsen voimme vaikuttaa Keskustan menestymiseen vaikuttamalla oman toiminnan kautta. Voimme lopulta joko edesauttaa tai estää puolueemme pärjäämistä sillä, miten itse Keskustassa toimimme. Oikein hyvää yhteisöllistä ja eteenpäin katsovaa yhtenäistä keskustalaista vuotta 2020.”

Tämän jälkeen olemme saaneet lukea monenlaisia näkökulmia puolueen tilasta. Hyvä niin. Omista asiaan ovat ottaneet kantaa mm. puoluejohto, kansanedustajat, piiripäättäjät, puoluevaltuutetut kuin Keskustan rivijäsenetkin. Samoin erilaisia näkemyksiä ovat esittäneet eri medioiden edustajat. Vastuuta puolueen tilasta on penätty milloin miltäkin taholta. Me jokainen yksittäinen keskustalainen olemme vastuussa puolueen tilasta. On helppoa arvostella ja syyttää. Ratkaisujen hakeminen ja esittäminen on haasteellisempaa. Vain ratkaisuja hakemalla ja kovalla työllä myös puolueen kannatus nousee. Tähän työhön tarvitaan jokainen keskustalainen mukaan. Kannustan meitä jokaista hakemaan ratkaisuja ja tekemään kovasti töitä puolueemme kannatuksen nostamiseksi omassa yhdistyksessään. Puolueen noususta vastuussa olemme jokainen, ei yksin puheenjohtaja Katri Kulmuni. On tehtävä keskustalaisesta arvopohjasta lähtevää näkyvää politiikkaa politiikan eri tasoilla koko ajan. On huolehdittava myös siitä, että tiedetään, mitä Keskusta tekee.

Yhteiskunnallinen tasa-arvo on tärkeää. Sillä estetään ja kitketään eriarvoistumista. Niin ihmisten, alueiden kuin kuntien kohdalla. On huomioitava ja hyödynnettävä alueiden ja ihmisten erilaisuus ja rakennettava tulevaisuutta niiden vahvuuksia ja potentiaalia hyödyntäen.

Tasa-arvoinen Suomi tarvitsee vahvat alueet. Keskustan tulee edistää toimenpiteitä, joilla tasataan maan ja alueiden, seutujen ja kuntien sisäisiä eroja. Erojen tasaamista tarvitaan muun muassa palvelujen saatavuuden, yrittämisen edellytysten, työvoiman koulutuksen ja saannin parantamiseksi. Aluepolitiikka on päivitettävä tulevaisuuden tarpeisiin.

Miten saadaan Keskusta nousuun piirimme alueella?

Seutujen vastakkainasettelu on saatava loppumaan. Se ei hyödytä ketään. Haastan jokaisen mukaan aktiiviseen yhdistystoimintaan. Parhaimmillaan yhdistystoiminta on kivaa ja aikaansaavaa. Tarvitaan myös seudullista toimintaa. Siitä on hyviä kokemuksia ja tuloksia. Jokainen seutumme tarvitsee yhdessä asioiden päättämistä. Tarvitsemme myös seudullisesti veturit, jotka kokoavat esim. paikallisyhdistysten ja kunnallisjärjestöjen puheenjohtajat ja kaikki toimintaan mukaan haluavat keskustalaiset säännöllisesti kunta-, maakunta- sekä puolueemme politiikan asioiden käsittelemiseksi. Meidän on aktivoiduttava koko piirissä yhä enemmän ja laajemmin.

Keskustan Etelä-Hämeen piiri on paaluttanut monia toimintoja ja tapahtumia vuodelle 2020. Muun muassa piirin puoluekokousaloiteilta, puheenjohtajaillat, teemailta, jäsenlehdet, matka Pietariin, koulutusta, varanhankintaseminaari, puoluekokous Vantaalla,  jne. Vuoden aikana valmistelemme osallistavasti piirin strategiatyön ja kuntavaaliohjelman. Näistä tehdään päätökset piirin syyskokouksessa. Lisäksi järjestämme vuoden aikana yhteistyössä Päijät-Hämeen piirin kanssa yhteistyötä. Tekemistä ja toimintaa riittää siis meille kaikille. Kannustan teitä jokaista mukaan toimintaan ja työhön. Kuntavaalit ovat 18.4.2021. Jos et ole vielä allekirjoittanut ehdokassitoumusta, se kannattaa tehdä nyt.

Keskusta olemme me. Työ tehdään kentällä ihmisten parissa. Lähdethän mukaan tähän työhön. Hyvää ja menestyksellistä vuotta 2020.

Johanna Häggman

Keskustan Etelä-Hämeen piirin pj.