Hyvinvointikeskus Sauvola - monen sukupolven kohtaamispaikka

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Häme / Suomeksi / Etusivu / Hyvinvointikeskus Sauvola - monen sukupolven kohtaamispaikka
Martti Mäenpää.JPG
Martti Mäenpää25.1.2018 16:45

Hyvinvointikeskuksen suunnittelu alkoi 2014, monissa eri tilaisuuksissa kuunneltiin paikallisia asukkaita ja eri järjestöjä. Alkuun oli vääntöä hyvinvointikeskuksen paikasta, lopulta tontti löytyi S-marketin vierestä.

Rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2016. Peruskivi muurattiin 10.5.2016 ja kohde valmistui syksyllä 2017. Hyvinvointikeskuksessa on yhteensä 52 asuntoa, joista osaan muutti ympärivuorokautisen hoivan asiakkaita.

Sauvola tarjoaa kodin myös sellaisille ikääntyneille, jotka tarvitsevat apua selviytyäkseen päivittäisistä toimistaan. Näissä yksiköissä henkilökunta ei ole ympäri vuorokauden paikalla. Hyvinvointikeskukseen muutti Palvelukoti Koivurinne asukkaineen 5.9.2017, jonka jälkeen Koivurinteellä ei enää ole toimintaa. Sauvolaan muutti myös terveysasema, sekä Fimlabin toiminta. Kalvolan kirjasto puolestaan muutti Sauvolaan syyskuussa ja toiminnan aloitti myös Fazerin ravintola.

Hyvää tässä on, että Sauvolassa kaikki palvelut ovat saman katon alla. Huonoa on, että laitos on liian pieni vanhusten vuokra-asuntojen suhteen, kysyntää olisi ollut paljon enemmän.

Hyvinvointikeskuksen rakennuttajana oli Hämeenlinnan Vanhusten asuntosäätiö. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA osallistui hyvinvointikeskuksen rahoitukseen 1,6 M€:n avustuksella, kyseessä oli erityisryhmien investointiavustus. Hankkeen kokonaiskustannus on 12,2 €. Urakoitsijana toimi rakennusliike Peab. Hyvinvointikeskus lämpiää maalämmön avulla, tontilla on 8 maalämpökaivoa. Rakennuksessa on lattialämmitys ja sen pääsuunnittelijana toimi rakennusarkkitehti Taina Korppi.

Martti Mäenpää
piirihallituksen jäsen