EU:n armeija

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Heikki Koskela23.4.2019 13:02

EU on sotilaallinen kääpiö, vaikka sillä on merkittävää sotatarviketeollisuutta. Näin ei tarvitsisi olla, koska miehistö olisi helposti saatavilla ja koulutettavissa.

Suomi tulevana puheenjohtajamaana voisi ottaa esille 17-35 -vuotiaiden työttömien maahanmuuttaja- ja turvapaikanhakijamiesten varusmieskoulutuksen. Asevelvollisuusaika olisi kaksi vuotta ja sen jälkeen siirto suomalaiseen yksikköön. Koulutettavat saisivat koko ajalta kunkin maan varusmiehen edut. Koulutuksen jälkeen olisi kahden vuoden aika komennuksia odotellessa rauhanturvaajan vakanssilla.

Kaikilla EU-mailla ei ole omaa sotilaskoulutusta, mutta sellainen on joka maahan perustettava. Suomessa koulutettavia luultavasti olisi n. 30 000 eli palvelukseen astuva ikäluokka. Euroopassa luku nousisi yli 1,5 miljoonaan eli sataan divisioonaan.

Suomessa varuskuntien tulisi olla alle prikaatin kokoisia ja sijaita ulko- ja aluepolitiikan takia itärajalla Lappeenranta-Salla-linjalla.

Armeija on merkittävä aikuiskouluttaja. Sieltä saa perustaidot lääkintä-, kuljetus-, keittiö-, poliisi-, maansiirto-, merenkulkualoille. Siellä koulutetaan asentajia, panostajia, sahureita, it-osaajia (informaatioteknologia/ilmatorjunta), radioteknikoita, jne.

EU tarvitsee omat joukot, ei NATOa.

Heikki Koskela
kunnallisjärjestön pj