Keskustan sosiaalisen median saavutettavauusperiaatteet

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Järjestöaineisto / Vauhtia ja yhtenäisyyttä Keskustan viestintään / Keskustan sosiaalisen median saavutettavauusperiaatteet

1. Puhumme yksinkertaista ja ymmärrettävää yleiskieltä. Teemme tekstistä helposti silmäiltävää ja pidämme kappaleet lyhyinä. Kirjoitamme selkeää tekstiä.
  2. Kunnioitamme kaikkia ihmisiä sosiaalisessa mediassa.
  3. Tekstitämme videot. Jos tekstitys ei ole mahdollista, videon sisällön on oltava muuten saatavilla tekstinä. Huomaathan, että Facebookissa ja Youtubessa on omat tekstityökalut, joilla tekstitysten lisääminen on helppoa. Jos tekstitys ei automaattisesti tule videoon, laita kuvaukseen, että tekstitys saatavilla asetuksista.
  4. Lisäämme kaikkiin kuviin vaihtoehtoisen tekstin (alt-text). Facebookissa ja Twitterissä kuvaan lisätään vaihtoehtoinen teksti selaimen asetuksista, Instagramissa kuvan lisäasetuksista. Jos vaihtoehtoinen teksti ei mahdu sille tarkoitettuun kohtaan, lisätään se postaustekstiin. Kuvaile kuvaa jonkin verran, mutta kohtuudella. Jos kyseessä on tapahtumamainos, lisää kaikki olennaiset tiedot tekstiin. Jos kuvassa on tekstiä, tulee se kirjoittaa vaihtoehtoiseen tekstiin.
  5. Lisäämme Instagram Storyyn ja Snapchattiin myös tekstiä, jos stoorissa on myös puhetta.
  6. Podcasteistä teemme tekstiversion, esimerkiksi tiivistelmän tai uutisen. Litterointia ei suositella, sillä sujuva teksti on mielekkäämpi lukea.
  7. Käytämme paremmin erottuvia väri- ja tummuusasteyhdistelmiä ja huolehdimme tekstin ja taustan tummuuseroissa. Suosimme esimerkiksi pinkkiä punaisen sijaan, kun mukana on päävärimme vihreä. Kontrastit ovat tärkeitä.
  8. Käytämme eri somealustoja monipuolisesti. Yhdistelemme tekstiä, kuvaa ja ääntä.
  9. Kunnioitamme internetin käyttäjien yksityisyyttä.

Saavutettavuusohjeita:

Facebookin saavutettavuusohje: https://www.facebook.com/help/214124458607871