Markus Ylimaan blogi: Lähimmäisenrakkautta

Puoluekokous2018 yläkuva iso.jpg
Keskusta.fi / Vaalit / Seurakuntavaalit / Markus Ylimaan blogi: Lähimmäisenrakkautta
Kokoamme tälle sivulle kirjoituksia eri ihmisiltä, siitä miten he kokevat uskonnollisuuden ja kirkkoon kuulumisen joko omassa elämässään tai lähipiirissään. Kirjoitussarjan aloittivat Maria Kaisa Aula ja Markus Ylimaa.
Markus Ylimaa: Lähimmäisenrakkautta

Markus Ylimaan kuvaKannan vasemmassa ranteessani aktiivisuusranneketta. Liikunnan ja askelten määrän mittaaminen kannustaa pitämään kunnosta huolta. Välillä mittaaminen menee kuitenkin liiallisuuksiin ja rengistä tulee isäntä. Pahimmillaan kilpailen itseni kanssa jopa levon määrää ja laatua mittaamalla.

Ihmiselämä on usein jatkuvaa kilpailua ja pyrkimystä parempaan. Taloudessa ja politiikassa pyritään bruttokansantuotteen kasvuun. Omassa elämässämme pyrimme kipuamaan porras portaalta ylöspäin erilaisiin opiskelu- ja työpaikkoihin sekä asemiin ja titteleihin. Helmasyntimme on itsemme vertaileminen muihin. Sosiaalisen median kaudella tykkäysten metsästämisestä on tullut helppo keino hakea hyväksyntää.

Kasvun tavoittelu ja rajojen rikkominen ovat meille ihmisille luonnollista käytöstä. Ne ovat mahdollistaneet huiman yhteiskunnallisen kehityksen ja antaneet pohjan hyvinvoinnillemme. Välillä kuitenkin tuntuu, että elämme ihmiskuntana kuin pahimmista kasvukivuista kärsivä murrosikäinen. Käytämme kasvumme hedelmiä eli uutta tietoa ja teknologiaa hyvän tekemisen sijaan pahaan: ympäristön tuhoamiseen, toisten ihmisten alistamiseen ja vihapuheeseen.

Pystymme parempaan. Miltä kuulostaisi maailma, jossa hakisimme kasvua sivistyksestä ja toisista välittämisestä. Olisiko meistä kasvamaan ihmisinä ja yhteisöinä täyteen mittaamme?

Minulle kristinusko näyttäytyy yhteiskunnan kilpailuhengen vastavoimana. Teot ja suoritukset eivät tee ihmisestä parempaa kristittyä, vaan armo välittyy yksin uskon kautta. Usko on osoitettava rakastamalla Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään.

”Ajattele globaalisti, toimi lokaalisti” on lukion yhteiskuntaopin tunneilta päähäni jäänyt opetus. Se sopii ohjenuoraksi myös meille tavallisille seurakuntalaisille. Vaikka kristinuskon opit ja ajatukset ovat yleismaailmallisia, lähtee muutos itsestä ja oman lähipiirinsä kohtaamisesta. Onko minusta asettumaan kohtaamani ihmisen asemaan ja toimimaan tämän hyväksi?

Keskustan seurakuntavaaliohjelman tunnus on ”Kotiseurakunta kuuluu kaikille”. Yhteiskunnan arvopohjan monipuolistuessa ja kirkon toimintakentän muuttuessa seurakuntien tulevaisuudesta herää monia kysymyksiä. Näen muutoksessa paljon mahdollisuuksia. Seurakunnilla on aito mahdollisuus kehittää toimintaansa suuntaan, jossa jokainen voi kokea yhteenkuuluvuutta ja yhdessä tekemistä.

Eri tavoin ajatteleville on oltava tilaa. Omien ajatusten edistämisen lähtökohtana on oltava toisen ymmärtäminen. Jos kirkko onnistuu tässä sisäisesti, voi se nousta yhteiskunnallisen arvojohtajan asemaan. Teknologian ja lääketieteen kehittymisen myötä joudumme yhteiskuntina vastaamaan lähitulevaisuudessa moniin ihmisenä olemisen perusteita koskeviin eettisiin kysymyksiin. Kirkon on oltava mukana keskusteluissa, kun pohdimme, mikä tekee ihmisestä ihmisen.

Markus Ylimaa
(@MarkusYlimaa)
Keskustan eduskuntaryhmän sivistyspoliittinen sihteeri (1.10. alkaen), teologian maisteri
Vantaankosken seurakunta