Kannatus- ja luottamuspaikkamaksut

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Kunnat / Hyvinkää / Kuntapäättäjät / Kannatus- ja luottamuspaikkamaksut

Kannatusmaksut ja luottamuspaikka maksut

Kunnallisten luottamushenkilöiden palkkioista menee ns. puolueveroa, eli se on jonkin sovittu prosenttiosuus palkkiosta. Puolueveron merkitys puolueiden paikalliselle toiminnalle on ratkaisevan suuri ja käytäntö tukee nimenomaan paikallista demokraattista järjestelmää. Kertyneitä varoja käytetään ehdokkaana olevien yhteisiin vaalimainoksiin ja puolueen vaalitilaisuuksiin, kuten esimerkiksi torikahvituksiin. Juuri paikallisen puolueveron avulla voidaan luoda puitteet toiminnalle ja vaalikampanjan tekemiselle.

Mikä on puoluevero?

Puoluevero on luottamushenkilöiden kokouspalkkioista perittävä maksu, jonka paikallisyhdistys perii jonkin sovitun prosenttiosuuden mukaisesti. Se ei perustu lakiin, mutta on pitkään jatkunut, vakiintunut käytäntö, jonka suurin osa luottamushenkilöistä on hyväksynyt.  Puolueveron suuruuden määrää kunnallisjärjestö tai paikallisyhdistys joka hoitaa kunnallisjärjestön tehtäviä. Suuruus vaihtelee suuresti kunnittain, samoin kun luottamushenkilöpalkkioiden suuruus vaihtelee kunnittain.

Hyvinkäällä peritään luottamushenkilöiltä 20 % puolueveroa. Puolueveroa peritään kaupungin kokouspalkkioista, esim. valtuuston ja kaupunginhallituksen sekä lauta- ja johtokuntien.  Näistä kaupunki tilittää puolueveron suoraan puolueille niiltä luottamushenkilöiltä, jotka ovat antaneet valtuutuksen kaupungille periä luottamustoimesta puolueveron.

Lisäksi on luottamustoimia, joista ei suoraan peritä puolueveroa. Näistä luottamustoimista puolueveron voi vapaaehtoisesti maksaa Hyvinkään Keskustan paikallisyhdistyksen tilille:
FI74 5062 0320 2598 84