Keskusta Harjavalta

Keskusta.fi / Satakunta / Suomeksi / Kunnat / Harjavalta / Keskusta Harjavalta

Keskusta Harjavalla

KESKIRYHMÄN VALTUUSTOALOITE
Olemme vetäneet yhteen alueen kuntien yhteistyökuvioita ja todenneet tyytyväisyydellä Harjavallan aktiivisuuden yhteistyön lisäämisen tavoitteet Kokemäkijokilaaksossa. Eura ja Kiukainen ovat yhdistymässä. Säkylä ja Köyliö neuvottelevat. Huittinen on liittymässä yhteen Vampulan kanssa, ehkä suurempanakin kokonaisuutena (Huittinen, Vampula, Keikyä ja osa Punkalaidunta). Nakkila tulee toimeen ilman Poria, samoin ”suur-Ulvila”. Kokemäen ja Harjavallan kaupungintalojen välimatka on 14,4 km, joka on lyhyt automatka ja välillä kulkee myös paikallisliikennettä.
Kokemäen kaupungin talous on alijäämäinen. Nakkilassa kunnallisveron noston jälkeen (19,25%) vuosikate ylittää poistot. Harjavallassa taloudelliset luvut näyttävät lievästi positiivisilta ja pitkällä aikavälillä myös asukasluku on ennustettu lievästi kasvavaksi.
Koko alueella ikärakenneongelmat ja sosiaaliset haasteet ovat samansuuntaisia. Alueella on leimaa-antava, vetovoimainen taajama- ja rantarakenne sekä kulttuuri voimakkaasti esillä.
Harjavallan ja Kokemäen kaupunkien vetovoimana on liikunnalliset maastot Hiitteenharjun ja Pitkäjärven alueilla, jotka vaatisivat yhteistä strategiaa ja panostusta alueen yhtenäiseen kehittämiseen.
Ammattitaitoisen ja kilpailukykyisen henkilöstön saaminen tulee olemaan pienille kunnille suuri haaste. Henkilöstöä säästävä, erikoistumiseen mahdollistava yhteistyö parantaa osaltaan myös palvelun laatua.
Voimien yhdistäminen vahvistaisi koko jokilaakson vetovoimaisuutta. Toisi taloudellista ja toiminnallista etua.

Tavoitteena pitää palvelut kattavina, edullisina, laadukkaina ja taata niiden saatavuus jatkossakin. Yhteistyön tiivistäminen on välttämätöntä ja kuntaliitoksista neuvotteleminen perusteltua.
Esitämme, että Harjavallan kaupunki poistaa strategiassa mainitun, lauseen: ”Harjavalta on tulevaisuudessakin itsenäinen” ja esitämme tilalle lausetta ”Harjavalta on tulevaisuudessakin yhteistyöhakuinen ja –kykyinen kaupunki, jonka tavoitteena on vahvistaa jokilaakson vetovoimaisuutta nauhakaupunki -periaatteella ”, jota se on ollut hyvin voimakkaasti viimeaikoina.
Keskiryhmän puolesta 18.6.2007 Lea Palomäki Veli-Matti Antila Ritva Kava Pirjo Sandelin Johannes Holmi