Uutiset ja tapahtumat

Keskusta.fi / Pohjois-Pohjanmaa / Suomeksi / Kunnat / Kuusamo / Uutiset ja tapahtumat
Keskustan Kuusamon kunnallisjärjestön 70-vuotisjuhla 30.9.2018 ja seurakuntavaalit 2018

Kunnallisjärjestö juhli sunnuntaina 30.9.2018 70-vuotisjuhlia Kirkkosaaren alueella ja Kuusamotalolla. Juhlapäivä aloitettiin puolita päivin Kirkkosaaren alueella yhteislaululla, makkaran paistolla ja Vesaiset järjestivät ohjelmaa perheen pienemmille. Ilma oli syksyisen sateinen, lämmin tunnelma, yhdessä olo ja yhteislaulu antoivat mukavan aloituksen juhlapäivälle.

Päiväohjelman jälkeen virallisia juhlia vietettiin Kuusamotalon Oulankasalissa kakkukahvien merkeissä. Juhla aloitettiin juhlallisesti lippujen saapumiselle ja Kymmenen virran maa - laululla Heikki Katajan säestäessä flyygelillä. Juhlan avasi kunnallisjärjestön puheenjohtaja Mika Määttä, toimien myös juhlan juontajana. Pohjois-Pohjanmaan piirin tervehdyksen juhlaan toi puheenjohtaja Jussi Ylitalo. Erityisen otettuja olimme, että saimme juhlaan kunniavieraaksi ja juhlapuheen pitäjäksi puolueen puheenjohtaja Juha Sipilän. Puheiden välissä nauttimme musiikkiopiston huiluyhtye Fortissiomen musiikkiesityksestä ja Kuusamo-opiston Neidonkenkä-ryhmän tanssiesityksestä.

Juhlissa muistettiin aktiivisia toimijoita Keskustan ansiomerkkejä myöntämällä. Kultainen ansiomerkki: Haapakoski Raija, Hänninen Tuomo, Jäkäläniemi Olava, Kivelä Urho, Korpela Kalevi, Lämsä Kalevi, Majava Timo, Määttä Veli ja Nivala Kyllikki. Hopeinen ansiomerkki: Heiskanen Hemmo, Jaakkola Pauli, Kallunki Heikki, Karvonen Kirsti, Kurtti Kaarlo, Kurtti Seppo, Lohilahti Vappu, Mustonen Asmo, Männikkö Markku, Määttä Juhani Antero, Määttä Juhani Armas, Parviainen Ulla, Poussu Raimo, Tahkola Väinö, Tornberg Kai, Tuovila Hannu. Pöytästandardi: Hekkala Ari, Palosaari Helena, Palosaari Reijo ja Vanttaja Tuija.

Juhlassa päätössanat käytti kansanedustajamme Ulla Parviainen. Juhla päättyi Maamme-lauluun Heikki Katajan säestäessä ja lippujen poistumiseen.

Kunnallisjärjestö kiittää lämpimästä kaikkia juhlien järjestämiseen osallistuneita aktiivisia jäseniä, meitä muistaneita ja erityisen lämmin kiitos vieraille - te teitte juhlan.

Seuraavaksi kunnallisjärjestö kääntää katseensa marraskuussa järjestettäviin seurakuntavaaleihin, joihin meillä on upea kattaus erinomaisia ehdokkaita. Keskustalaisen seurakuntaväen valitsijayhdistyksen ehdokaslista on seuraava:

nro2 Ervasti Heino, yrittäjä

Tavataan

Uutisia

Keskusta valmistautuu maakuntavaaleihin

Keskusta valmistautuu lokakuussa pidettäviin ensimmäisiin maakuntavaaleihin. Kuusamosta poliittiseen valmistelutyöhön osallistuvat Tuomo Hänninen ja Hemmo Heiskanen. Tavoitteena on jatkaa vahvaa vaikuttamista maakuntatasolla. Vuosikokous esittää Keskustan Pohjois-Pohjanmaan piirille ehdokkaiksi jo aiemmin esitettyjen Ulla Parviaisen, Janne Kallungin ja Hemmo Heiskasen lisäksi Mika Määttää, Salme Sahia ja Jaana Siikaluoma-Lehtosaarta (sit.).

Vuosikokous keskusteli ajankohtaisesta laajakaista kysymyksestä. Kokouksen yhtenäinen mielipide oli, että Kuusamossa tarvitaan toimivaa mobiiliverkkoa ja tarvittaessa pitää olla mahdollisuus saada valokuituyhteys elinkeinotoimintaa varten. Kaupungin tulee olla aloitteellinen, jotta saadaan pikaisesti selvitettyä todellinen tarve laajakaistayhteyksille.

Paljon keskustelua on viime aikoina herättänyt myös Kitkantien tulevaisuus ja pysäköintijärjestelyt. Vuosikokous oli yksimielinen hankkeen käynnistämisen suhteen ja piti tärkeänä, että Kitkantien remontti pääsee vauhtiin ja sitä kautta luodaan vireä ja elinvoimainen keskusta-alue. Hankkeen myötä keskustan alue muuttuu viihtyisämmäksi ja palvelee paremmin niin paikallisia kuin vierailijoitakin.

Vuosikokous keskusteli indeksileikkausien vaikutuksista ja keskustaväki piti tärkeänä, että Keskusta on suunnan näyttäjänä pienituloisten aseman turvaamisessa. Kokous päätti antaa johtokunnalle tehtäväksi aloitteen valmistelun puoluehallitukselle indeksikorotusten palauttamiseksi ennalleen.

Edessä on vilkas vaaliputki ja ensimmäisenä järjestöväki suuntaa kesäkuun alussa Sotkamossa pidettävään 77. sääntömääräiseen vuosikokoukseen. Vuosikokous valitsi myös kunnallisjärjestön edustajat kokoukseen ja järjestää yhteiskuljetuksen Sotkamoon.