Eduskuntavaalit 2019

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Peräpohjola / Suomeksi / Eduskuntavaalit 2019

Keskustan eduskuntavaalisivut

Eduskuntavaalien vaalipäivä on 14.4.2019. Ennakkoäänestys kotimaassa 3. - 9.4.2019 ja ulkomailla 3.-6.4.2019.

Keskustan vaaliohjelmaan voit tutustua tästä!

Lapin vaalipiirin alueelle on asetettu yhteensä 14 keskustalaista kansanedustajaehdokasta.

Lyhyet esittelyt aakkosjärjetyksessä alla.

ikaheimo.jpg

Petteri Ikäheimo 43 v., liikkeenjohdon asiantuntija, Rovaniemi          9

Tiedän että vasta nyt minulla on riittävästi kokemusta antaa takaisin Suomalaiselle yhteiskunnalle jolta itse olen saanut niin paljon, niin hyvinä kuin huonoina aikoina elämässäni. Mitään hyvää ja kaunista en aio luvata, koska rehellisesti sanottuna se on mahdotonta. Tottakai meistä jokainen haluaisi, että henkilökohtaisesti tärkeät asiat olisivat paremmin. Aika näyttää mitä saan aikaiseksi.

tanja.jpeg

Tanja Joona 43 v., yhteiskuntatieteiden tohtori, apulaisprofessori, Ylitornio          10

Olen 4 lapsen äiti ja toimin kansainvälisen oikeuden apulaisprofessorina Lapin yliopistossa. Keskustan Peräpohjolan piirin puheenjohtaja, puoluehallituksen jäsen, Lapin liiton jäsen sekä perusturvalautakunnan puheenjohtaja Ylitorniolla. Koti Lapissa maaseudulla ja harjoitamme poronhoitoa. Ylpeänä kulttuuristamme ja kotiseudustamme!

pigga.jpeg

Pigga Keskitalo 46 v.,dosentti, apulaisprofessori, Enontekiö          11

Olen enontekiöläinen kasvatustieteen tohtori ja neljän lapsen äiti. Perheemme toimii porotaloudessa. Haluan tarjota asiantuntemustani Lapin ja Suomen käyttöön. Korostan politiikassani ihmisten ja alueiden yhdenvertaisuutta. Mottoni on, että yhdessä ja keskustellen saadaan asiat etenemään. Parhaillaan olen vaaleilla valittu Suomen saamelaiskäräjien jäsen.

katri.jpeg

Katri Kulmuni 31 v., kansanedustaja, Keskustan varapuheenjohtaja, Tornio           12

mikko.jpeg

Mikko Kärnä 38 v., kapteeni EVP, Enontekiö          13

pekkaL.jpeg

Pekka Lehto 65 v., toiminnanjohtaja, metsätalousinsinööri, Rovaniemi          14

Asun Rovaniemellä, kotitilallani Auttin kylässä. Minulla on laaja kokemus luottamustehtävistä, kunta- seurakunta- ja maakuntatasolla sekä metsäalan järjestötehtävissä. Lapin tulevaisuus nojaa vahvasti metsään, malmiin ja matkailuun ! Tulevan eduskuntakauden aikana meidän pitää voimakkaammin huolehtia heikoimmassa asemassa olevista suomalaisista.

markus.jpeg

Markus Lohi 46 v., kansanedustaja, oikeustieteen maisteri, Rovaniemi           15

Olen rovaniemeläinen perheenisä, lakimies ja toisen kauden kansanedustaja. Aikaisemmin olen toiminut lakiasiainjohtajana ja yrittäjänä. Toimin eduskuntaryhmämme varapuheenjohtajana sekä Lapin liiton hallituksen puheenjohtaja. Yhteistyöllä varmistamme Lapin ja Suomen menestymisen. Minulle tärkeä harrastus on Lapin luonnossa liikkuminen kaikkina vuodenaikoina.

eevamaria.jpeg

Eeva-Maria Maijala 51 v., varatuomari, kansanedustaja, Savukoski             16

Olen tehnyt eduskunnassa töitä Lapin kehittämiseksi. Jos se minusta on kiinni, niin metsiä käytetään jatkossakin ja ympärivuotinen matkailu lisääntyy. Tunnen hyvin maa-, metsä- ja porotalouden sekä Lapin luonnon. Kalatalouden keskusliiton pj:na on myös eduskunnassa töitä. Neljä nuortani, sekä lampaat ja porot pitävät minut kiinni arjessa.

sauli.jpeg

Sauli Martimo, 56v., energia-alan yrittäjä, Simo           17

56-vuotias Simosta kotoisin oleva meri-lappilainen politikko. Ammatiltani olen energia-alan yrittäjä. Politiikassa olen toiminut niin kunta- kuin maakuntatasolla ja nykyisin keskustan puoluevaltuustossa toista kautta. Harrastuksiini kuuluu Suomenhevos harrastus.

olli.jpeg

Olli Rainio 26 v., opiskelija, Tornio         18

Suora selkä, jämäkkä ote ja ratkaisukeskeisyys varustettuna runsaalla huumorilla kuvaavat parhaiten minua. Olen kaupunginvaltuutettu, kaupungin hallituksen jäsen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallituksen pj, Lapin Keskustanuorten pj, Peräpohjolan Keskustan vpj sekä Lapin liiton valtuutettu. Nouseva Lappi tehdään yhdessä!

rantaniemi_rauno_lappi_0898 (3).jpg

Rauno Rantaniemi 56 v., fysioterapeutti, terveystieteiden ylioppilas, Rovaniemi           19

Työkokemukseni ja järjestötoimintani kautta olen sosiaali- ja terveysalan vahva osaaja. Työtä olen tehnyt yrittäjänä, kolmannella ja julkisella sektorilla. Työkokemusta on Suomen lisäksi, Ruotsista ja Norjasta. Järjestötoiminnassa olen tehnyt työtä aina kansainväliselle tasolle saakka. Puhun viittä eri kieltä. Harrastan eränkäyntiä.

meiju.jpeg

Meiju Marjanne Salmela 34 v., sairaanhoitaja/ ensihoitaja, HTM-opiskelija, Rovaniemi          20

Kolmen lapsen äiti, vaimo, kirkkovaltuutettu ja metsästysseuran puheenjohtaja. 16-vuotta töitä hoitoalalla, harrastuksina metsästys, urheilu ja opiskelu. Ehdolla eduskuntaan elämänmakuisen Lapin puolesta. Turvallinen arki, heikommasta huolehtiminen, panostukset paikallisuuteen ja koulupolut kuntoon. Päätöksentekoa vastuullisesti ja ihmisistä välittäen, tulevaisuuteen tähdäten.

petteri.jpeg

Petteri Salmijärvi 43 v., liikunta‐ ja nuorisotoimenjohtaja, Salla            21

Olen kotoisin Sallasta, jonne sain palata opiskeluvuosieni jälkeen paluumuuttajana. Nyt asun Sallassa perheeni kanssa ja työskentelen liikunta- ja nuorisotoimenjohtajana. Lähdin mukaan eduskuntavaaleihin, koska haluan olla vaikuttamassa siihen, että Lapissa kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet asua ja elää. Asuinpaikka ei saa rajoittaa ihmisen mahdollisuuksia työn ja elämän suhteen. Haluan että nuoret voivat olla ylpeitä juuristaan Lapissa ja kokea vahvuutena sen, että ” Me olemme Lapista”

elli.jpeg

Elli Tuominen 19 v., yhteiskuntatieteiden yo., Rovaniemi           22

Nuori naisenalku ja yliopisto-opiskelija, nuorten äänitorvi mutta jokaisen Lappilaisen asialla ikään katsomatta. Koko Suomen elinvoimaisuus, luonto, hyvinvointi, koulutus ja tasa-arvo ovat ajamiani vaaliteemoja. Jos valintas on Tuominen, sulle turvattu on huominen!