Heinolasta luontomatkailun ykköskohde

Heinolassa on tehty jo onnistuneita avauksia uusien yrityksien osalta ja Heinolan kunnallisjärjestö kannustaa rohkeasti kaupunkia jatkamaan työtä yrityselämän kanssa. Heinolan Keskustan kunnallisjärjestö näkee, että kaupunkia tulee kehittää entistä enemmän luontomatkailun saralla yhteistyössä niin Vierumäen Urheiluopiston kuin paikallisten yrittäjien kanssa. Haluamme, että Heinolan upeista luontokohteista pääsevät nauttimaan entistä enemmän myös kuntalaistemme lisäksi niin kotimaan matkailijat kuin kansainvälisetkin matkailijat. Toivomme samalla myös, että Heinola asettaa tavoitteekseen olla luontomatkailun ykköskohde vuonna 2035.

Heinola ja Vierumäen Urheiluopisto tulee olla vaihtoehtolistauksella ulkomaalaisten Suomeen suuntaavaa lomaa suunniteltaessa. Heinolan logistinen sijainti mahdollistaa sen, että Suomeen saapuvat Finnairin jatkolentoja odottavat turistit voivat käydä päivämatkalla nokipannukahvilla, järviristeilyllä Päijänteellä tai avantouinnilla Heinolassa. Meille itähämäläisille on itsestään selvää maistella lähellä tuotettua, puhdasta ruokaa luonnon äärellä ja muille se taas on elämys.

Luontomatkailun lisäys tarkoittaa myös monipuolisesti uusien työpaikkojen syntymistä Heinolaan ja lähikuntiin sekä nykyisten yritysten jatkumista.  Jotta luontomatkailu voi onnistua entistä paremmin tarvitaan valtion toimenpiteenä hyvät joukkoliikenneyhteydet, lähijunayhteys Lahdesta Heinolaan. Matkailuun kaivataan laadukasta koulutustarjontaa Heinolan toimipisteelle, jotta tulevat alan ammattilaiset voivat työllistyä tulevaisuudessa. Kaupungilta kaipaamme rohkeita toimenpiteitä, kontaktien luomista ulkomaisten toimijoiden kanssa sekä villit visiot luontomatkailuun liittyen.

Keskustan Päijät-Hämeen piirin vuosikokouksen 2019 kannanotto.