Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg

Vastuullista väkeä kotikunnan kehittämiseen tavoitteena hyvinvoiva Joutsa

Talous

Joutsan talous on tänään vakaalla pohjalla. Nuoret ja pitkäaikaistyöttömät ovat edelleen valtakunnallisen taloustaantuman jäljiltä suurimman tuen tarpeessa myös meillä. Uusia lääkkeitä ja hankkeita ollaan virittämässä myös valtion tuella. Työllisyysastetta on onnistuttava nostamaan sekä inhimillisistä että kuntataloussyistä.

Hyvinvointipalvelut

Olemme yksimielisessä rintamassa turvaamassa täydenpalvelun Sote-yksikköä  Joutsan seudun asukkaille. Oma vuodeosasto on välttämätön ikärakenne, sairastavuus ja etäisyys huomioiden. Edelleen uudet tänne rakentuvat palveluasumisen yksiköt tuovat tähän merkittävän lisäpaineen. Soten valtakunnalliset tavoitteet entistä paremmista ja nopeammin saavutettavista palveluista koskevat myös Joutsaa merkiten tasa-arvoista huolenpitoa kaikille maakunnan asukkaille.

Elinvoima

Kunta on elinkeinojen kehittämisen moottori jatkossa entistä keskeisemmin. Kaavoitus ja tonttipolitiikka ovat meillä hyvällä mallilla. Kehittämishankkeessa onnistuminen tuo uusia yrityksiä, työtä ja toimeentuloa. Kaikki nykyiset yritykset ansaitsevat myös tuen ja tunnustuksen.

Sivistys

Kunta tarjoaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja hyvätasoisen opetuksen. Koulukampus  liikunta-paikkoineen on turvallinen ja vastaa tämän päivän vaatimuksia. Lisäksi hyvätasoinen lukio tarjoaa tukevan väylän ammattikorkeakouluun ja yliopistoon  saakka.  Kuljetuksilla tuettuna opiskelu onnistuu hyvin myös lähiseudulta mahdollistaen näin opiskelijoille laajemman kurssitarjonnan.

Hyvä asuinkunta

Kuntamme luontoarvot ovat tunnetut ja tunnustetut; Kansallispuisto, Suontee ja muut vesistöt, pellot, metsät ja harjut ovat ainutlaatuisen monipuoliset.

Joutsa on yhdistystoiminnan luvattu kunta. Liikuntaseurat tekevät arvokasta nuorisotyötä. Kansalaisopisto tarjoaa itsensä kehittämismahdollisuuksia laajalla kirjolla. Uutta on yhdistys -voimien kokoaminen kumppanuuspöydän ympärille tuottamaan tapahtumia ja toimintaa ikäihmisille. Hyvinvointitupa mahdollistaa toiminnalle fyysiset puitteet ja pysyvän kohtaamispaikan.

Keskusta = Huolenpitoa huomennakin

Uutisia

• Keskusta Politiikka- ja toimintapäivät Jyväskylä 2018 yleisötilaisuudet.jpg

Keskustan politiikka- ja toimintapäivät 22.-23.9. ja oheistapahtumia Jyväskylässä!

20.9.2018

Keskusta näkyy ja kuuluu tulevana viikonloppuna Jyväskylässä! Tervetuloa lukuisiin tapahtumiin ympäri kaupunkia. Puolen päivän aikaan tapahtuu Jyväskylän kävelykadulla, Kauppakeskus Sepässä sekä Mäki Matin perhepuistossa. Koko päivän Keskusta näkyy Jyväskylän paviljongissa, sekä yläkerran kokoustiloissa että alakerrassa Wemmi-syysmarkkinoilla jossa Keskustan Keski-Suomen piiri jakaa Keskusta ämpäreitä ensimmäiselle 200:lle per päivä.

• Leivät_Annen_tiedote_30082018.png

Keskusta toimi jälleen suomalaisen ruuantuotannon hyväksi

30.8.2018

Keskusta on sitoutunut tekemään työtä sen eteen, että suomalaisia viljelijöitä autetaan monin tavoin. Suomalaisen maatalouden kannattavuus on jatkunut heikkona jo pitkään. Nyt takana on kaksi katokesää, sade aiheutti ongelmia 2017 ja ennusteiden perusteella 2018 viljasadosta on tulossa kuivuuden vuoksi 2000-luvun pienin. Hallitus on nyt päättänyt mittavista toimista suomalaisen ruuantuotannon turvaamiseksi. Kaikille osapuolille on tärkeää, että tuotteiden markkinat ovat reilut ja tuottaja saa tuotteistaan oikeudenmukaisen osuuden!

• RisteilytunnelmaaB250818.jpg

Keskustalaiset haluavat Mauri Pekkarisen ehdolle eurovaaleihin ja nimesivät lisää ehdokkaita eduskunta- ja maakuntavaaliin

26.8.2018

Keskustan Keski-Suomen piirihallitus on pyytänyt varapuhemies, kansanedustaja Mauri Pekkarista asettumaan ehdolle ensi kevään Euroopan parlamentin jäsenten vaaliin. Piriihallituksen kokous nimesi myös kaksi uutta kansanedustajaehdokasta keväällä 2019 käytävään eduskuntavaaliin sekä 5 uutta ehdokasta maakuntavaaliin.

• Keskustan politiikka- ja toimintapäivät 22.-23.9. Jyväskylän Paviljongissa!

23.8.2018

Keskustan Politiikka- ja toimintapäivät 22.-23.9. kokoaa jälleen keskustalaisia luottamushenkilöitä, järjestöaktiiveja sekä politiikan penkkiurheilijoita koolle tällä kertaa Jyväskylän tapahtumakeskus Paviljonkiin. Tapahtuma on avoin kaikille keskustalaisille olet sitten vasta-alkaja tai pitkänlinjan maakuntasatraappi.

• Yrittäjät ja palkansaajat kaipaavat vakaata veropolitiikkaa

31.5.2018

Keskusta haluaa parantaa erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä myös tulevaisuudessa. Yrittäjien taseen on oltava kunnossa, jotta yrittäjät voivat investoida ja työllistää. Tämä ei Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä toteudu omistamisen verotusta kiristämällä, vaan pitämällä työn verotus aisoissa ja innostamalla yrittämiseen.