Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg

Vastuullista väkeä kotikunnan kehittämiseen tavoitteena hyvinvoiva Joutsa

Talous

Joutsan talous on tänään vakaalla pohjalla. Nuoret ja pitkäaikaistyöttömät ovat edelleen valtakunnallisen taloustaantuman jäljiltä suurimman tuen tarpeessa myös meillä. Uusia lääkkeitä ja hankkeita ollaan virittämässä myös valtion tuella. Työllisyysastetta on onnistuttava nostamaan sekä inhimillisistä että kuntataloussyistä.

Hyvinvointipalvelut

Olemme yksimielisessä rintamassa turvaamassa täydenpalvelun Sote-yksikköä  Joutsan seudun asukkaille. Oma vuodeosasto on välttämätön ikärakenne, sairastavuus ja etäisyys huomioiden. Edelleen uudet tänne rakentuvat palveluasumisen yksiköt tuovat tähän merkittävän lisäpaineen. Soten valtakunnalliset tavoitteet entistä paremmista ja nopeammin saavutettavista palveluista koskevat myös Joutsaa merkiten tasa-arvoista huolenpitoa kaikille maakunnan asukkaille.

Elinvoima

Kunta on elinkeinojen kehittämisen moottori jatkossa entistä keskeisemmin. Kaavoitus ja tonttipolitiikka ovat meillä hyvällä mallilla. Kehittämishankkeessa onnistuminen tuo uusia yrityksiä, työtä ja toimeentuloa. Kaikki nykyiset yritykset ansaitsevat myös tuen ja tunnustuksen.

Sivistys

Kunta tarjoaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja hyvätasoisen opetuksen. Koulukampus  liikunta-paikkoineen on turvallinen ja vastaa tämän päivän vaatimuksia. Lisäksi hyvätasoinen lukio tarjoaa tukevan väylän ammattikorkeakouluun ja yliopistoon  saakka.  Kuljetuksilla tuettuna opiskelu onnistuu hyvin myös lähiseudulta mahdollistaen näin opiskelijoille laajemman kurssitarjonnan.

Hyvä asuinkunta

Kuntamme luontoarvot ovat tunnetut ja tunnustetut; Kansallispuisto, Suontee ja muut vesistöt, pellot, metsät ja harjut ovat ainutlaatuisen monipuoliset.

Joutsa on yhdistystoiminnan luvattu kunta. Liikuntaseurat tekevät arvokasta nuorisotyötä. Kansalaisopisto tarjoaa itsensä kehittämismahdollisuuksia laajalla kirjolla. Uutta on yhdistys -voimien kokoaminen kumppanuuspöydän ympärille tuottamaan tapahtumia ja toimintaa ikäihmisille. Hyvinvointitupa mahdollistaa toiminnalle fyysiset puitteet ja pysyvän kohtaamispaikan.

Keskusta = Huolenpitoa huomennakin

Uutisia

• Muistathan ilmoittautua ylim. puoluekokoukseen vievään bussikyytiin

13.6.2019

Piirin järjestämät bussikuljetukset ylimääräiseen puoluekokoukseen Kouvolaan 7.9.2019 Piiri järjestää tarvittaessa bussikuljetuksia Kouvolan ylimääräiseen puoluekokoukseen. Voimme ajatella lähteä Keski-Suomesta kahdella bussilla, mikäli ne saadaan tarpeeksi täyteen, jottei piirille tule tappiota. Piiri esittää kaksi bussireittiä, joihin pyydämme sitovia ilmoittautumisia piiritoimistolle osoitteeseen: keski-suomi@keskusta.fi

• Elsi ja Mauri.jpg

Keski-Suomen Keskusta onnittelee Elsi Kataista ja Mauri Pekkarista!

29.5.2019

Keski-Suomen Keskusta onnittelee Elsi Kataista ja Mauri Pekkarista hyvästä tuloksesta EU-vaaleissa ja toivottaa menestystä ja sinnikkyyttä ajaa Suomen etua Euroopan parlamentissa kaudella 2019-2023!

• Järvimaisema.jpg

Piiritoimiston kesäaukioloajat

29.5.2019

Piiritoimisto on suljettuna henkilöstön lomien johdosta perjantaina 31.5. ja 17.6.-2.8.2019. Oikein lämmintä ja rentouttavaa kesää kaikille! Nautitaan luonnosta ja yhteisöllisyydestä!

• Keskustalle on nyt kysyntää

13.5.2019

Keskustan Keski-Suomen piiri toivoo, että Suomeen syntyisi punamulta- pohjainen hallitus hallitustunnustelija, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen johdolla. Hallitusneuvotteluihin lähteminen ei ollut Keskustalle helppo päätös, koska kansa viitoitti tien oppositioon.

• Rikollinen tausta esteeksi Suomeen tulolle - maahanmuuttopolitiikan painopiste kiintiöpakolaisiin

30.1.2019

Suomalaisten turvallisuus on muuttunut viimeisten vuosien aikana epävarmemmaksi ja monimutkaisemmaksi. Median kautta olemme saaneet viime aikoina lukea erityisesti lapsiin ja naisiin kohdistuvista seksuaalisista väkivallanteoista.