Tarja Uusipaasto ehdolla eduskuntaan

Tarja Uusipaasto on ehdolla kevään 2019 eduskuntavaalissa Keskustan listalla

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg

TarjaUusipaastoMummo.jpg

Tarja Uusipaasto

Olen 54-vuotias maaseutuyrittäjä, mummo, äiti ja vaimo. Perheen, työ- ja yrittäjätovereiden lisäksi tärkeitä ihmisiä ovat kuorotoverini, Jämsän Ämmät, Jämsän Keskustan ”perhe”, lapsuuden, nuoruuden, opiskeluajan ja työuran aikaiset ystävät. Ihmiset ovat lähellä sydäntäni.

Koulutukseltani olen maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Nelikymppiseksi saakka olin sitä mieltä, että järkevä ihminen käy palkkatöissä; mielellään kunnalla, valtiolla tai jollain muulla vakavaraisella palkanmaksajalla. Niinpä olen työskennellyt maaseutuopiston ja maatalousoppilaitoksen opettajana, maaseutuelinkeinoviranomaisena ja maaseudun kehittäjänä.

Kohta 14 vuotta olen emännöinyt suomalaista ravintola Patapirttia, Uusi-Yijälän tilan majoituspalveluja ja viinitilaa. Maanviljelystä olen harjoittanut 31 vuotta. Siirryimme luomutuotantoon v. 1997.

Olen toiminut yhdistyksissä 8-vuotiaasta saakka. Vesuri-ryhmän perustajajäsenenä ja toiminnanjohtajana yhteisöllinen toiminta sai aivan uuden tason; POMO- ja ALMA-rahoitus antoivat ihmisille mahdollisuuden toteuttaa haaveitaan.

Aloin kantaa vastuuta yhteisistä asioista myös kirkkovaltuustossa neljä vuotta sitten ja Jämsän kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa sekä Keski-Suomen maakuntavaltuustossa v. 2017 alkaen. Keskusta-puolueen jäseneksi liityin Juha Sipilän tv-puheenvuoron innoittamana - kun ajat ovat vaikeat, meidän kaikkien on kannettava kortemme kekoon.

Olen ylpeä suomalaisesta yhteiskunnasta, jossa alkiolaiset ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden aatteet kulkevat läpijuoksuna. Meillä pyritään huolehtimaan lapsista, vanhuksista ja vähäosaisista, meillä tarjotaan koulutus- ja kehittymismahdollisuuksia, hoidetaan ja kehitetään infraa, tarjotaan palveluja, kannustetaan terveisiin elämäntapoihin; liikkumaan, laulamaan ja uskomaan parempaan huomiseen. Joskus onnistutaan paremmin, joskus huonommin. Siitä huolimatta uskon avaruustähtitieteen professori Esko Valtaojan sanoihin: “Maailma ei ole koskaan ollut niin hyvä, inhimillinen, onnellinen, turvallinen ja oikeudenmukainen paikka elää kuin se nyt on.”

Aina voi kuitenkin parantaa. Minun haaveeni on tehdä Suomesta Välittämisen Valtakunta. Auta minua auttamaan.

Rakastetaan toisiamme,

Tarja.

P.S. Katso videoesittelyni tästä.

Ammatti: Maaseutumatkailuyrittäjä, viinitilallinen
Kotipaikka: Jämsä
Koulutus: Maatalous- ja metsätieteiden maisteri, viininvalmistajan ammattitutkinto, yrittäjän erityisammattitutkinto
Luottamustoimet: Jämsän kaupunginvaltuutettu, Jämsän kaupunginhallituksen jäsen, Jämsän kirkkovaltuuston jäsen, Keski-Suomen maakuntavaltuutettu, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhtymävaltuuston varajäsen, Femmineo-naiskuoron hallituksen puheenjohtaja