Mauno Vanhala ehdolla eduskuntaan

Mauno Vanhala on ehdolla kevään 2019 eduskuntavaalissa Keskustan listalla

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg

MaunoVanhala_04.jpg

Mauno Vanhala

Mauno Vanhala on pari vuotta sitten eläköitynyt Yleislääketieteen professori, joka on lähtöisin Saarijärven Kekkilästä köyhästä suurperheestä. Hänellä on näin ollen laaja henkilökohtainen kokemus yhteiskunnasta, lähtien sen köyhemmästä osasta aina hyvinvoiviin saakka, ja hän tunnistaa eri yhteiskuntaluokkien erilaiset ajatusmaailmat ja vaateet. Tämä on tärkeää oikeudenmukaisten päätösten pohjaksi.

Hän on toiminut lääkärinä Keski-Suomessa Äänekoskella, Jyväskylässä ja lääkärijohtajana Laukaassa sekä professorina Jyväskylässä yhteensä 41 vuotta.  Hän on tavannut työssään yli 200.000 potilasta, ja sen ohella julkaissut yli 100 kansainvälistä tieteellistä artikkelia Metabolisesta oireyhtymästä, sokeritaudista ja masennuksesta, sekä ohjannut toistakymmentä väitöskirjaa. Nyt hänestä on tullut myös kirjailija ”Totinen mies” julkaisun (2018) myötä.

Hän ajoi professorin asemasta Keski-Suomeen maakunnallista osuuskuntamallia perusterveydenhuollon turvaamiseksi 2011, mutta silloin se torpattiin Jyväskylän vastustuksen takia. Jälkiviisaat varmasti noteeraavat, että nyt Tampereella, Oulussa ja muuallakin rakennellaan osuuskuntamallia palveluiden turvaamiseksi. Se on todennäköisesti toimivin malli palvelujen tuottamiseksi, jos sote-lait menevät läpi.

Koska virkamiesasemasta ajettuna Keski-Suomen terveydenhuollon uudistusta ei saatu aikaan, hän läksi yrittämään tehdä muutos politiikan kautta. Sen kautta hän pääsikin valmistelun ytimeen, eli Jyväskylän perusturvalautakunnan puheenjohtajaksi, eduskunnan parlamentaarisen SOTE-ryhmän jäseneksi, STM:n Sote-tuotantoryhmään, KELA:n hallitukseen ja Kuntoutuskomitean jäseneksi.

Poliittisen väännön takia SOTE-uudistus unohti lähtökohtansa, eli perusterveydenhuollon vahvistamisen. Jos se rapautuu, suurten ikäluokkien eläkeläisten ja vanhusten on turha haaveilla perusterveydenhuollon toimivista palveluista. Koska vanhusten kotihoito ja omaishoito kasvavat rajusti, näistä pitäisi huolehtia erityisen tarkasti.

Nyt tarvitaan kokenutta asiantuntijaa, joka kykenee näkemään kokonaisuuksia, ja voi ohjata päätöksentekoa suuntaan, joka turvaa kouluihin kolmiportaisen opetuksen tuen, eläkeläisten hyvinvointipalvelut, sekä omaishoitajien tuen ja kotihoidon toimivuuden. Ilman näitä suurin kansanosamme jää heitteille.

Lisää Mauno Vanhalan ajatuksia pääset kuulemaan oheiselta videolta tämän linkin kautta.

Ammatti: Yleislääketieteen professori (emeritus), kirjailija
Kotipaikka: Jyväskylä