Karjalan Keskusta

Suomen arvoisia tekoja logo pienehkö.png

Keskustan ehdokkaat vuoden 2019 eduskuntavaaleissa Kaakkois-Suomen vaalipiirissä

Eduskuntavaalit käydään 14.4.2019. Ennakkoäänestys kotimaassa 3.-9.4.2019 ja ulkomailla 3.-6.4.2019. Keskustalla on 17 ehdokasta Kaakkois-Suomen vaalipiirissä.

Hasu Jenny.jpeg

154 Jenny Hasu, Kouvola
eduskunta-avustaja, FM

Helminen Kristiina.jpg

155 Kristiina Helminen, Ruokolahti
terveysalan opettaja, terveystieteiden tohtori

Hilden Matias.jpg

156 Matias Hilden, Puumala
Kunta- ja uudistusministerin erityisavustaja, kunnanjohtaja
Honkanen Hannah.jpg

170 Riikka Turunen, Pyhtää
röntgenhoitaja (AMK)

Keskusta - Kaakkois-Suomen arvoisia tekoja

Keskusta on uudistanut viimeiset neljä vuotta Suomea. Yli 140 000 suomalaista on saanut työtä. Suomi ja Kaakkois-Suomi tarvitsevat myös jatkossa uudistusvaistoista, uudistuksiin kykenevää ja tulevaisuuteen rohkeasti katsovaa Keskustaa.

Uusia mahdollisuuksia perheille

Kaakkois-Suomen keskeinen haaste on alhainen syntyvyys ja väestön väheneminen. Suomesta on tehtävä maailman lapsiystävällisin maa. Tarvitsemme perhevapaauudistuksen, jonka keskiössä on lapsi, ei työmarkkinat. Keskusta puolustaa kotihoidontukea ja ajaa harkinnanvaraista ylimääräistä lapsilisää vaikeuksissa oleville perheille. Kunnallinen kotiapu ja perhetyö on nostettava takaisin perheiden avuksi.

Tulevaisuuden ratkaisevat nuoret

Jokainen nuori tarvitsee onnistumisen ja osallisuuden kokemuksia. Jotta Kaakkois-Suomi voi menestyä, tulee alueella olla opiskelupaikkoja, työpaikkoja ja edellytyksiä yrittämiseen. Koulutuksen tulee huomioida paikalliset työvoimatarpeet ja kasvualat.

Väylät kuntoon: Parikkala auki, HaminaKotkaa ja uusi Itärata

Kattava kuituverkko sekä toimivat tie- ja rautatieyhteydet luovat edellytyksiä alueen menestymiselle. Keskustan tavoite on uusi itärata Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Rautatieyhteyttä Kouvolasta Kiinaan tulee hyödyntää. Savonlinna-Pieksämäki rautatieyhteys on otettava käyttöön. Parikkalan raja-asema tulee avata ympärivuorokautisesti kansainväliselle liikenteelle. HaminaKotka satamaa tulee kehittää maan monipuolisimpana satamana.

Yrittäjyys luo elinvoimaa

Onnistuneella yrittäjämyönteisellä politiikalla luodaan parempia edellytyksiä yrittäjyydelle. Yrittäjäkasvatuksen avulla saavutamme lisää elinvoimaa Kaakkois-Suomeen. Keskustan ajama paikallisen sopimisen laajentaminen mahdollistaa uutta elinvoimaa Kaakkois-Suomeen. Kaakkois-Suomen puhdas luonto tarjoaa matkailulle poikkeukselliset mahdollisuudet, jotka on hyödynnettävä täysimittaisesti. Matkailun kehittäminen vaatii sekä Kaakkois-Suomen että koko Saimaan alueen tiivistä yhteistyötä.

Huolenpitoa ja turvattua vanhuutta

Haluamme, että perhehoito ja omaishoito otetaan nykyistä enemmän käyttöön. Omaishoitosopimuksille on luotava yhtenäiset kriteerit ja varmistettava, että entistä useampi omaistaan hoitava pääsee tuen piiriin. Ikäihmisten yhteisöllistä ja kodinomaista asumista sekä toimintakykyä tulee tukea. Yksinäisyys, syrjäytyneisyys, osattomuus ja yhteisöllisyyden puute ovat merkittäviä yhteiskunnallisia ongelmia, joihin tulee puuttua painokkaammin.

Uusiutuva energia tarjoaa suuren mahdollisuuden Kaakkois-Suomelle

Keskustan aatteeseen on aina kuulunut vahvasti talonpoikaisajatus ylisukupolvisuudesta: Tila tulee jättää seuraavalle sukupolvelle paremmassa kunnossa kuin mitä se on saatu. Tuo sama ajatus monistuu keskustalaisten mielessä koskemaan myös elinympäristöä, luontoa ja ilmastoa. Kaakkois-Suomessa Keskusta haluaa, että vesistöt, metsät ja pellot jäävät paremmassa kunnossa seuraaville sukupolville. Huoltovarmuuden turvaaminen on 2000-luvun turvallisuuspolitiikkaa. Keskusta ajaa Kaakkois-Suomessa puhtaan lähiruuan-, uusiutuvien energiamuotojen- kiertotalouden- ja ympäristön asiaa.

Tulevat tapahtumat
Menneet tapahtumat
  • Lintilä-Mika-helmikuu-2019-1-uutiskuva.jpg

Mika Lintilä: Hallitusneuvotteluissa ratkaistaan alueiden kehityksen suunta

18.4.2019

Elinkeinoministeri Mika Lintilä peräänkuuluttaa alueiden tarpeiden vahvaa ja tasapuolista esille nostamista tulevissa hallitusneuvotteluissa.

• Suomen arvoisia tekoja leima uutiskuva.jpg

Keskustan eurovaaliehdokkaat julki

18.4.2019

Keskusta on jättänyt täyden 20 hengen ehdokaslistan tuleviin Euroopan parlamentin vaaleihin. Keskustan ehdokkaista 12 on miehiä ja 8 naisia, ehdokaslistan nuorin on 19-vuotias Oliver Pietilä Kokkolasta.

• apila.png

Keskustan puoluehallitus: Kansa on osoittanut Keskustalle suunnan oppositioon.

16.4.2019

Keskusta kokoontuu ylimääräiseen puoluekokoukseen 7. syyskuuta 2019 valitsemaan puoleelle uuden puheenjohtajan. Keskusta aloittaa puolueen uudistustyön.

• Piirretty apila uutiskuva.jpg

Keskusta kiittää

14.4.2019

Keskusta kiittää ehdokkaitaan, heidän tukiryhmiään ja kaikkia vaalituloksen eteen työtä tehneitä. Ihmiset ovat elävän kansanliikkeen tärkein voimavara, niin voiton kuin tappion hetkillä. Työmme jatkuu yhdessä kohti toukokuun lopun eurovaaleja.

• Sipilä-Juha-helmikuu-2019-1-uutiskuva.jpg

Juha Sipilä: Tulevaisuus kysyy sillanrakentamisen taitoa

13.4.2019

Elämme epävarmassa maailmassa. Suomi on paremmassa kunnossa kuin neljä vuotta sitten, mutta kaikilla ei vieläkään mene hyvin. Samaan aikaan liikkeellä on voimia, jotka valtaa tavoitellessaan laittavat ihmisiä ja maan eri osia vastakkain. Me suomalaiset olemme selviytyneet sodista, talouden lamavuosista ja muista vastoinkäymisistä pitämällä yhtä. Kun miettii, mitä kaikkea tulevaisuus tuo eteemme, yhteistyön taito nousee arvoon arvaamattomaan.