Uutiset ja tapahtumat

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Kainuu / Suomeksi / Kunnat / Sotkamo / Uutiset ja tapahtumat

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö ry.

Vuosikokouksen kannanotto 2.3.2019

Kuka lupaa maksaa kainuulaisten uuden sairaalan kustannukset 160 000 000 €?

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö muistuttaa kainuulaisia äänestysaktiivisuudesta kevään eduskuntavaaleissa. Jokainen meistä haluaa Kainuun maakunnan säilyvän itsenäisenä. Ääni Kainuusta kainuulaiselle ehdokkaalle nostaa ehdokasta Oulun vaalipiirin yhteisellä listalla. Vain äänestämällä vaikutat Kainuun tulevaisuuteen!

Viime eduskuntavaalien alla valtion talouden kehittäminen oli vaalien pääteema. Kansa antoi luvan laittaa Suomi kuntoon hallitusneuvotteluissa yhteisesti sovitulla tavalla. Me kaikki olemme sen tunteneet ja lähipiirissämme kokeneet - moni on työllistynyt tämän hallituskauden aikana, mutta toisaalta jotkin keinot tavoitteiden saavuttamiseksi eivät ole olleet kaikille oikeudenmukaisia.

Tuleva hallitus päättää jälleen kainuulaisten palveluista, taloudesta ja mahdollisuuksista edistää omaa ja yhteistä elinvoimaa. Kuka sinun mielestäsi on luotettavin ehdokas ajamaan kainuulaisten asioita eduskunnassa? Kuka lupaa huolehtia oman maakuntamme tasa-arvoisesta kohtelusta tulevaisuuden Suomessa?

Kainuun uusi sairaala on pakollinen investointi terveydenhoidon kannalta, jotta palvelut voidaan järjestää nykyaikaisesti ja tehokkaasti. Investointi mahdollistaa monien alojen ammattilaisten sitoutumisen ja hakeutumisen maakunnassa tehtävään työhön. Yli 160 000 000 euron kokonaiskustannukset ovat kohtuuttoman suuret kahdeksan kunnan ja reilun 70 tuhannen ihmisen kannettavaksi. Mikäli sote-uudistusta ei saada maaliin tällä viikolla, kustannukset jäävät Kainuun kuntien maksettaviksi. Sotkamon osuus olisi yli 20 miljoonaa euroa. Meidän on löydettävä malli, jolla saamme investoinnin kuoletettua kainuulaisten veronmaksajien voimin, vai löytyvätkö tulevalta hallitukselta kuntataloutta tukevat ratkaisut.

Kainuuta ovat koetelleet nälkävuodet, sarkasodat ja Raatteentien kautta tullut vihollinen. Täältä on väkeä lähtenyt työn perässä mm. Ruotsiin, Amerikkaan ja Ruuhka-Suomeen. Aina me olemme selvinneet ja nousseet kanveesista ylös kainuulaisella sisulla. Emme me nytkään lyö hanskoja naulaan, vaan etsimme itse keinot saada hallinto- ja sote-kulut kuriin, jotta taataan kainuulaisille ihmisille hoitoon pääsy ja huolenpito.

Suomen Keskusta kantaa vastuuta nyt ja tulevaisuudessa, Suomen arvoisia tekoja. Pääministeripuolueena se on ainoa uskottava puolustaja kainuulaiselle myös vaalien jälkeen.

Paikallistasolla Sotkamon Keskusta tuo jo kevään aikana selkeän ja perustellun aloitteen toiminnan ja talouden haasteisiin vastaamiseksi omassa kunnassa.

Lisätietoja antavat:

Kunnallisjärjestön pj Matti Lukkari 040 7765676 ja varapj Sakari Seppänen 045 3179050