Puheenjohtajan palsta

Sotkamolehti 14.6.2018

Lippukulkue.png

Pönötystä ylin nappi auki

Puoluekokous Katinkullassa onnistui suunnitelmien mukaan ja tapahtumasta jäi sekä osallistujille että järjestäjille kiitollinen olo. Meitä talkoolaisia Sotkamosta oli useita kymmeniä ja enemmänkin olisi tullut, jos vain tehtäviä olisi ollut jaettavaksi. Kiitoksia ajastanne ja talkootyöstänne! Tällaisia tapahtumia ei luoda ilman talkoohenkeä ja tällä talkoohengellä järjestimme nyt ikimuistoisia hetkiä tuhansille henkilöille. Kiitokset myös yhteistyötahoille mm. Katinkullan henkilökunnalle. Pitkiä työpäiviä oli teilläkin ja yhteistyö toimi moitteettomasti. Sotkamon maine laadukkaana tapahtumajärjestäjänä jatkuu!

Itselleni tämä oli ensimmäinen puoluekokous ja luonnollisesti ensimmäinen kerta kun tapahtumaa olin järjestämässä. Järjestelytoimikunnassa oli avoin ja päättäväinen ilmapiiri viime syksyn “viimeisen vaiheen” käynnistymisestä lähtien. Järjestelyjä rustattiin kuntoon useilla keskusteluilla ja tapaamisilla. Vääntötilanteitakin oli - mutta mielipiteiden vaihto aina nosti tapahtuman laadun ja valmiuden tasoa.

Puoluekokous on ääriesimerkki poliittisesta vaikuttamisesta. Se on puolueen yhteisen linjan muodostamisen keskeisin tapahtuma ja siksi juhla - arvokas tapahtuma. Mutta ääriesimerkki siitä kuinka tavallisesta ihmisten arjesta ja sen ongelmakohdista puhuminen muovautuu pikkutakkiin/jakkupukuun pukeutuvien ihmisten pönötystilaisuudeksi. Helposti puolueiden ulkopuolella oleville ihmisille tulee tunne, että nämä ovat kaikki “herroja” - ei ne meidän asioita aja. Kuitenkin Sotkamossa järjestötyöhön osallistuu nykyisin pieni joukko tavallisia ihmisiä, joilla on aikaa sekä tahtoa kehittää ja luoda uutta yhteiskuntaan.

Viittaan Veikko Huoviseen: “Ihmisellä on maailmassa kusiaisten valtuudet”. Politiikkaan osallistumisen motiiveja näyttää olevan monenlaisia. Joskus edustuspaikkoja ollaan vailla, vaikka sääntöjä uhmaten, mutta kun saapuu työn aika, niin tekijöiksi ei edustajista ole. Meidän teot tai meriitit eivät lopulta meitä nosta toisia ylemmäksi vaikka kuinka ahertaisimme. Siksi toivon, että suurempi osa kuntalaisista olisi mukana toiminnassa ja edustaisi tahollaan meitä kaikkia. Tällöin ei kenenkään harteilla olisi liian paljon yhteiskunnallista vastuuta.

Pohjimmiltaan keskustalaisuuteen kuuluu nöyrä, kansalaisia kuunteleva, jalat maassa oleva ajattelu. Köyhyyden tai vaikeiden elämäntilanteiden ymmärtäminen sekä tasa-arvoisen mahdollisuuden antaminen ihmisille yhteiskunnan joka tasolla on tärkeää. Keskustassa ei ajatella että minä, minä, minä - vaan me. Nykyinen hallitus on luonut kasvavan kansantalouden meille kaikille. Se on pitkän taantuman jälkeen kuin sadetta kuiville pelloille. Kun suotuisat säät jatkuvat tarpeeksi pitkään, niin jaettavaa satoa on koko kansalle. Keskustajohtoinen hallitus ensi vuoden eduskuntavaalien jälkeen takaa tasapainoiset olosuhteet kasvun jatkumiselle. Me emme tue yhteiskuntaa rikkirepivää ajattelua kaupunkien ja maaseudun tai työntekijöiden ja työnantajien välillä. Me elämme ja rakennamme yhteistä ja tasapuolisia mahdollisuuksia antavaa maata.

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestön pj Matti Lukkari

******************************************************************************************************************************************************

IMG-20180228-WA0000.jpg

Maaseutuyrittäjien into - höyryää kuin vastasyntynyt vasikka

Kunnallisjärjestön järjestämä keskustelutilaisuus tarjosi tiistaina 27.2 mahdollisuuden tutustua Sotkamon kahteen tärkeään elinkeinoon ja “ämmään”; marjatuotantoon ja maatalouteen. Tilaisuuden alussa tutustuimme Niemelän maatilaan ja navettavierailun jälkeen keskustelimme aiheista kahvikupposen äärellä Louhelassa. Alustajina ja keskustelun herättelijöinä tilaisuudessa toimivat kunnan maaseutupäällikkö Jari Korhonen, Arctic Internationalin toiminnanjohtaja Janne Naapanki, maatalousyrittäjä Laura Parmainen, ProAgria Kainuun hallituksen puheenjohtaja Anssi Sirviö ja Luonnonvarakeskuksen tutkija Kalle Hoppula.

Maaseudun kehittäminen on sotkamolaisissa käsissä voinut hyvin vuosikymmeniä. Virastotalon maaseutupäällikkö ja -sihteeri ovat olleet tukena paikallisille aktiivisille maanomistajille ja maatalousyrittäjille ja Sotkamoon on kehittynyt maakunnan voimakkain maaseutuelinkeino. Maatalousyrittäjien omat asiantuntijajärjestöt ovat myös olleet merkittävässä asemassa historian saatossa. Keskustelutilaisuudessa kuulemani mukaan kehittyvä maaseutuyrittäminen on aina vaatinut yrittäjän vahvaa osaamista, asennetta ja sitoutumiskykyä. Näistä osaamista voit hankkia, asennetta on taskut pullollaan ja sitoutumisen hoitaa pankkilaina.
Kunnan strategian mukaisesti maataloutta tuetaan jatkossakin asiaosaamisella ja neuvontapalveluilla. Maakuntauudistus tuo tähän muutosta, mutta laadukkaan kunnallisen palvelun jakaminen suuremmalle joukolle tulee olla meille ylpeyden aihe. Sotkamolainen maatalous on noin puolet koko Kainuun maataloudesta ja siksi maakunnallinen maaseudun kehittäminen tulee olla jatkossa Sotkamossa. Tulevissa maakuntavaaleissa voi tähänkin aiheeseen vaikuttaa.

Marjat ovat myös kuntastrategiassa oleva elinkeino, josta kuulimme myös keskustelutilaisuudessa. Historiaa ja osaamista alalta on useilta vuosikymmeniltä, mutta nykyisten yrittäjien mittakaava on astetta suurempi kuin aikaisemmilla. Hartioita tähän toimintaan pystytään lisäämään marjaviljelyosaamisen ja -hehtaarien kautta. Hyvät pellot ovat marjaviljelyn elinehto - nurmi pärjää vaatimattomimmilla lohkoilla, joten tiettyä harkintaa kannattaa jokaisen viljelijän ja maanomistajan aiheen parissa jälleen käyttää.

Marjanviljelyssä työllistävä vaikutus on hehtaaria kohti suurempi kuin karjataloudessa. Mutta selkeänä mahdollisuutena se tulee nähdä. Kausiluonteinen työ vaatii työkulttuurin muodostumista sesonkiluonteisiin ja fyysisiin töihin kykenevissä ihmisryhmissä. Kulttuurin muodostumisen jälkeen toiminta varmasti vakioituu. Tilaisuudessa tuli esille 100 hehtaarin tavoite mansikalle Sotkamoon ja lähialueelle. Tämä työllistäisi yrittäjien lisäksi kymmeniä koko kesäkaudeksi ja satoja henkilöitä sadonkorjuun ajaksi.

Mielelläni näkisin nuorisoa tutustumassa nykyaikaiseen maatalousyrittämiseen - tapahtumaan tutustumisnavetan isäntä ja emäntä olivat tilanneet poikivan lehmänkin ja vastasyntynythän meitä odottikin synnytyskarsinassa!  Tämän päivän reilun 70 nautatilan jälkikasvu on pieni otos sotkamolaisista nuorista, joissa eläinrakkautta ja taitoa oppia ja huolehtia asioista on paljon. Päivä maalla -tapahtumien rinnalle voisi kehittää nuorisolle kohdennettuja teemapäiviä, joissa pääsisi vielä lähemmäs tilanpitoa - kesällä tai viikonloppuisin. Varmasti myös talkootyönä teetetyt urakat kiinnostavat koululuokkia ja urheiluseuroja rahankeruussa. Ammattiosaajia kasvaa vain kokemusten kautta ja näistä tilaisuuksista julkkisurasta unelmoiva nuoriso saisi realistisempia uravaihtoehtoja.

Sotkamossa 28.2.2018

Matti Lukkari, Sotkamon Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja

Sotkamolehti 26.1.2018

Kansalaisten valta

Presidentin vaalissa valitsemme Suomea johtavaa henkilöä seuraavaksi kuudeksi vuodeksi. Tämä tylsänkuuloinen lause kätkee äärettömän suuren sisällön. Sadan vuoden ajan suomalaiset ovat valinneet itselleen hallitsijansa. Samaan aikaan tiedämme satoja valtioita ja kansoja, joissa valtaa ovat pitäneet tai vielä pitävät diktatuurit, keisarit, kuninkaat tai jopa tasavallan presidentit, joita ei ole vapailla vaaleilla valittu. Suomessa asiat ovat tältä osin ollut hyvin jo pitkään ja vuosien aikana on rakentunut maailman onnellisin kansa.

Pohdinta presidenttiehdokkaista ja oman ehdokkaan valinta koostuu heidän arvoistaan ja historiastaan, kokemuksesta ulkopolitiikassa, mielikuvasta johtajana sekä ehdokkaiden kannanotoista mm. kansakunnan yhtenäisyyden osalta. Eroja ehdokkaissa on. Kuka on Kainuulle ja Sotkamolle paras vaihtoehto? Halutaanko edelleen, että oikeistolainen kaupunki- ja yksilökeskeinen valtavirtaus saa jatkoa? Tärkeää on äänestää tulevaisuuden näkökulmasta.

Politiikkaan sisältyy aina kokonaisuus, joka tulisi päätöksenteossa ymmärtää. Mutta pienistä asioista koostuvan kokonaisuuden muokkaaminen täydellisesti toimivaksi yhteiskunnaksi on haastavaa. Jokainen sotkamolainen varmasti löytää kehitettävää ympäristöstään - jostakin pienemmästä tai suuremmasta asiasta: “Kunpa tämä olisi toisin”. Ja samaan aikaan haukkuu päättäjät joko kunnassa tai eduskunnassa. Kotipoliitikoinnista lähteneet ajatukset ovat arvokkaita päättäjille ja viranhaltijoille. Ajatuksia kannattaa jalostaa keskusteluissa läheisten kanssa ja viedä eteenpäin, niin hyvä yhteiskunta voi olla jo askeleen lähempänä.

Kävin itse jo ennakkoon äänestämässä ja valitsin ajankohdan, jonka arvelin olevan kiireetön. Kuitenkin jouduin ensimmäistä kertaa jonottamaan äänestyspaikalla. Sotkamolaiset ovat liikkeellä ja presidentinvaalit kiinnostavat. Hyvä näin. Äänestämässä käyminen antaa myös moraalisen oikeuden vapaasti arvostella yhteiskunnan tilaa.

Koulukirjoissa opetetaan: äänestä, niin suoritat kansalaisvelvollisuuden. Tämähän on hyvä oppi. Mutta demokraattinen päätöksenteko pohjautuu puoluevaltaan ja silloin kansalaisvelvollisuuttaan äänestämässä käyvät äänestävät ehdokkaista, jotka puolueet ovat jo ennalta valinneet. Kuten tässä presidentinvaalissa. Enää emme voi valita näiden ehdokkaiden ulkopuolelta jotakin mielestämme parempaa henkilöä. Siksi olisi hyvä jokaisen olla jonkin puolueen jäsen - puolueen, jonka kokee omia arvoja lähinnä olevaksi.

Jäsenyys antaa vaikutusvallan puolueessa. Esimerkiksi meillä keskustalaisilla tänne Kainuuseen on tulossa ensi kesänä jäsenvaali, jossa valitaan meille vuoden 2019 kolme kainuulaista kansanedustajaehdokasta. Toivon, että tuolloin olisi runsaasti sotkamolaisia valitsemassa itselleen sopivaa eduskuntavaaliehdokasta. Jäsenyys puolueessa on nykyään merkittävämpi kuin viime vuosisadalla, koska jäsenmäärä on pienempi. Nyt pienempi ryhmä pystyy vaikuttamaan maakunnallisiin päätöksiin helpommin kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. Siksipä kehotankin ainakin meitä keskustalaisia kuntavaaleissa äänestäneitä pohtimaan jäsenyyttä ja osallistumaan yhteiskunnan kehittämiseen. Tulevaisuus tehdään nyt.

Menestystä vauhdissa olevalle vuodelle toivottaen

Matti Lukkari, Sotkamon Keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtaja