Keskustan Vaasan paikallisyhdistys ry

Toimintakertomus ja toimintasuunnitelma

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Pohjanmaa / Suomeksi / Kunnat / Vaasa / Vaasan Keskusta / Paikallisyhdistykset / Keskustan Vaasan paikallisyhdistys ry

Toimintakertomus 2018

Paikallisyhdistyksen johtokunta vuonna 2018 oli puheenjohtaja Juhani Rautakoski, sihteeri ja taloudenhoitaja Pentti Huovari, varapuheenjohtaja Pentti Paloniemi, jäsen Jouni Niskanen. Myöhemmin valittiin tietotekniikan yhdyshenkilöksi Marko Kristola. Johtokunta piti neljä kokousta, joista kaksi oli puhelin- ja sähköpostikokouksia.

Presidentinvaaleissa tammikuun 28. oli vain yksi kierros. Keskustan ehdokas Matti Vanhanen sai 4,1 % äänistä. Valituksi tuli Sauli Niinistö, joka sai 62,2 % äänistä ja valittiin nyt toiselle kaudelle. Muut ehdokkaat olivat Pekka Haavisto, Laura Luhtasaari, Merja Kyllönen, Tuula Haatainen, Nils Torvalds ja Paavo Väyrynen.

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä vieraili Seinäjoella 3.3. kertomassa hallituksen ja keskustan politiikasta. Pohjanmaan tarpeena esitettiin, että hallituksen ja puolueen olisi ajettava nykyistä paremmin Pohjanmaan maakunnan asioita. Siinä käsiteltiin myös tulevaa puoluekokousta. Vaasalaisetkin olivat tehneet puoluekokoukselle aloitteen susikannan paremmasta hallinnasta.

Ministeri Juha Rehula vieraili Vaasassa 8.4. kunnallisjärjestön WS-arenan seminaarissa kertomassa soten edistymisestä ja VKS:n asiasta.

Keskustan E-P:n piirin vuosikokous oli Seinäjoen Frami-kiinteistössä 13.4. ja syyskokous oli 9.11.

Keskustan Vaasan paikallisyhdistyksen vuosikokous oli 19.4. pääkirjastossa.  Käsiteltiin vuosikokousasiat ja vaaliasioita.

Puheenjohtaja, pääministeri Sipilä vieraili 24.4.Vaasassa. Keskustalaisten tapaaminen oli kaupunginvaltuuston istuntosalissa. Silloin hänelle luovutettiin Vaasan keskustalaisten kirjelmä pelastushelikopterin sijoittamisesta Vaasaan. Tämä toive ei sitten toteutunut.

Keskustan puoluekokous oli Sotkamossa 8. - 10. kesäkuuta. Yhdistyksen edustajana oli Juhani Rautakoski ja kunnallisjärjestön valtakirjalla oli Pentti Paloniemi. Yhteensä vaasalaisia edustajia oli 7 edustajaa. Juha Sipilä valittiin edelleen puolueen puheenjohtajaksi.

Maakuntavaaleja varten pidettiin talvella, keväällä ja syksyllä seutukunnallisia palavereja Vaasassa ja Laihialla, mutta kyseisiä vaaleja ja maakuntia ei sitten tullutkaan, (kun hallitus erosi seuraavan vuoden keväällä).

Eduskuntavaalien 2019 ehdokkaat: Anne Rintamäki Pohjanmaalla ja kannatettiin myös Antti Kurvista Etelä-Pohjanmaan ehdokkaaksi.

Elokuussa osallistuimme perinteiseen Vaasan taiteiden yöhön

Yhdistyksen syyskokous oli 11.12. pääkirjaston kokoushuoneessa.

Netissä olevat Keskustan Vaasan kunnallisjärjestön ja paikallisyhdistysten sivut saatiin ajantasaistetuksi, kun Marko Kristola otti tehtävän hoitaakseen.

Vuoden 2019 johtokuntaan valittiin 2018- kaudella olleet henkilöt. Paikallisyhdistys toimi pääasiassa kunnallisjärjestön osana ja niin, että suuri osa toiminnasta tapahtui kunnallisjärjestön nimissä.

Toimintasuunnitelma 2019

Vuona 2019 järjestetään kolmet eri vaalit. Ensimmäisenä ovat eduskuntavaalit 14.4.2019. Näissä vaaleissa Keskustalla on Vaasassa oma ehdokas Anne Rintamäki. Paikallisyhdistys on mukana toiminnassa ehdokkaamme vaalikampanjassa. Vaalitoimintaa varten on perusteilla oma yhdistys. Myös kunnallisjärjestö voi organisoida tapahtumia paikallisyhdistysten kanssa.

Toukokuussa 26.5.2019 järjestetään Euroopan parlamentin vaalit. Pitkäaikainen pohjalainen euroedustaja Anneli Jäätteenmäki ei asetu enää ehdolle. Puoluevaltuusto on marraskuun kokouksessaan asettanut 11 (yksitoista) ehdokasta EU-vaaleihin. Näiden joukossa ovat nykyiset EU-edustajat Elsi Katainen ja Mirja Vehkaperä. Tunnettuja ehdokkaita ovat kansanedustajat Mauri Pekkarinen ja Pekka Puska. Loput ehdokkaat asettaa puoluehallitus myöhemmässä vaiheessa. Koko  Suomi muodostaa yhden vaalipiirin, joten on mahdollista äänestää ketä tahansa Keskustan ehdokasta.

Syksyllä järjestetään maakuntavaalit, jos SOTE-lait saadaan eduskunnassa lyötyä lukkoon. Ehdokashankintaa on jo tehty ja sitä jatketaan edelleen.

Kolmien vaalien läpiviemiseen tarvitaan järjestö- ja vaalityöhön koulutusta. Osallistumme kunnallisjärjestön järjestämään kaksikieliseen (suomi ja ruotsi) seminaarin Vaasassa tammikuun lopulla. Seminaarissa käydään läpi sekä kansanedustaja- että eurovaaliasioita.  Paikalle tulevat ainakin kansanedustajaehdokkaat; Anne Rintamäki, Antti Kurvinen, Keskustanaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Ulla Parviainen sekä eurovaaliehdokas Petra Schulze-Steinen, (o.s. Ahola). Puolue tukee tilaisuutta taloudellisesti. Seminaarista ilmoitetaan  alueella ilmestyvissä suomenkielisissä ja ruotsinkielissä paikallislehdissä. Teemme myös omaa tiedotustyötä.

Keskustan vaaliristeily on 2. -3.2.2019 Helsinki – Tallinna – Helsinki välillä. Risteilyllä on monipuolista keskustalaista poliittista ohjelmaa vuoden 2019 vaaleja varten.

Puolue on uudistamassa paikallisyhdistysten, kunnallisjärjestöjen ja piirien sääntöjä. Seuraamme uudistusta. Mikäli piiritoimisto järjestää koulutustilaisuuksia, niihin osallistutaan aktiivisesti.

Vaalityön lisäksi osallistutaan Vaasan keskustassa järjestettävään Taiteiden Yöhön elokuussa. Mikäli Tervajoella järjestetään vielä Köpingin markkinat, osallistutaan niihin mahdollisuuksien mukaan. Näissä tilaisuuksissa maakuntavaalien ehdokkailla olisi hyvä tilaisuus olla mukana keskustelemassa ja kuuntelemassa kansan toiveista sotesta  ja maakuntavaltuustojen tehtävistä.